Jesteś tutaj

Koniunktura w handlu detalicznym

W bieżącym miesiącu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury kształtuje się na poziomie plus 6,3 (przed miesiącem plus 5,2). Poprawę koniunktury sygnalizuje 16,8% badanych przedsiębiorstw, pogorszenie – 10,6% (w ubiegłym miesiącu odpowiednio 16,1% i 11%).

Diagnozy sprzedaży są optymistyczne, lepsze niż w ostatnich dwóch miesiącach. Oceny sytuacji finansowej są nieco mniej niekorzystne od sygnalizowanych w lutym i marcu br. Utrzymują się pozytywne przewidywania w tym zakresie. Stan zapasów towarów jest nadal uznawany za nadmierny. Zapowiadane jest utrzymanie wzrostu zamówień towarów u dostawców oczekiwanego przed miesiącem. Możliwe jest niewielkie zwiększenie zatrudnienia. Przedsiębiorcy prognozują, że ceny towarów będą rosnąć w tempie zbliżonym do zapowiadanego w marcu br.

W kwietniu br. 7,7% przedsiębiorstw handlu detalicznego deklaruje, że nie napotyka na problemy w prowadzeniu bieżącej działalności (7,3% przed rokiem). Największe trudności sygnalizowane przez przedsiębiorstwa zgłaszające bariery związane są z kosztami zatrudnienia (56,8% w kwietniu br., 56,5% w analogicznym miesiącu ub.r.) oraz zbyt dużą konkurencją na rynku (52,1% w kwietniu br., 55,3% przed rokiem).

Źródło: GUS

Foto: Pixabay

Podobne artykuły

Polacy coraz większą uwagę zwracają na skład i pochodzenie produktu. Wielu konsumentom bliska staje się idea „od pola do stołu”. Choć zwracamy uwagę na to, co jemy i chcemy sięgać po zdrową żywność, wydajemy na nią zaledwie kilka euro. Paradoks polega na tym, że za takie produkty nie chcemy dodatkowo płacić. Polski konsument często je żywność ekologiczną, choć nie ma o tym pojęcia – wskazuje Bartosz Urbaniak z Banku BGŻ BNP Paribas.

W bieżącym miesiącu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury kształtuje się na poziomie plus 4,7 (przed miesiącem plus 6,3). Poprawę koniunktury sygnalizuje 15,6% badanych przedsiębiorstw, pogorszenie – 11% (w ubiegłym miesiącu odpowiednio 16,8% i 10,6%) – informuje Główny Urząd Statystyczny. 

X