Jesteś tutaj

Szybkie płatności zmieniają sklepy

Nowoczesny handel detaliczny nie może istnieć bez sprawnego systemu płatniczego. Musi być on dostosowany do potrzeb i zwyczajów współczesnego konsumenta, który coraz chętniej na co dzień korzysta z technologicznych udogodnień. Obecnie standardem są płatności bezgotówkowe i zbliżeniowe. Jednak oczekiwania konsumentów na innowacje w tej dziedzinie wciąż rosną.

Konsumenci w epoce rewolucji cyfrowej przywykli do obecności coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych w swoim otoczeniu, co znajduje swoje odzwierciedlenie również w handlu. Wg Mastercard Reseach w 2017 r. 29% Polaków podczas zakupów skorzystało ze smartfona. Większość, aby porównać ceny produktów. Niemal połowa naszych rodaków zdecydowała się na płatność za pomocą telefonu.

Rosnące znaczenie smartfonów oraz rozwój Internetu rzeczy będą coraz silnej wpływać na kształt płatności. Według raportu „Tomorrow’s Retail” do 2020 r. aż 90% użytkowników smartfonów przynajmniej raz dokona płatności mobilnej . Dlatego producenci intensywnie pracują nad kolejnymi udogodnieniami. W pierwszych dniach stycznia 2019 r. jedna z marek telefonów komórkowych ogłosiła inicjatywę utworzenia rozwiązania Software POS, wykorzystującego smartfon jako terminal płatniczy. Testowanie nowych rozwiązań w dziedzinie płatności rozszerza się też na uwierzytelnienia biometryczne. Jednym z nich jest Selfie Pay, który autoryzuje transakcję analizując rysy twarzy użytkownika i porównuje je z zapisanym obrazem właściciela karty. Płatność potwierdzana jest przez mrugnięcie.

W Chinach opracowano Sunmi K1 – kiosk samoobsługowy dla sieci fast-food i supermarketów, wykorzystujący technologię Smile to Pay. Dzięki kolejnym udoskonaleniom, biometryczne płatności zyskują coraz większe zaufanie społeczne, również w Polsce. Jak podaje raport Visa Digital Payments Study z 2017 r., polscy konsumenci mają zaufanie do biometrii. Aż 83% badanych uważa, że jest ona bezpieczną formą uwierzytelnienia.

Wg badania L’Observatoire Cetelem BNP Paribas Personal Finance z 2017 roku, 39% klientów uważa, że kolejki do kas są zbyt długie . Upowszechnienie sklepów bez kas, jak np. Amazon Go nadal wydaje się odległe, to na europejskim rynku pojawiają się już rozwiązania, które umożliwiają taki model sprzedaży. System RFID (Radio-frequency identyfication) oparty o transmisję danych towarów za pomocą fal radiowych, czy technologia „Wearables”, która dzięki mikrochipowi umieszczonemu np. w pierścionku umożliwia płatność bez wyciągania portfela, to niektóre z innowacji oferowanych przez rynek. Do rozwiązań usprawniających zakupy i płatności można zaliczyć też kasy samoobsługowe.

Foto: shutterstock.com

Podobne artykuły

Rozpoczęła się nowa kampania, która ma przypomnieć konsumentom o szerokiej sieci akceptacji płatności bezgotówkowych w Polsce i przekonać ich, że bezgotówkowo mogą łatwo i wygodnie zapłacić za każde, nawet najdrobniejsze zakupy.

Fundacja Polska Bezgotówkowa poinformowała, że w ramach Programu zainstalowano już blisko 15 000 terminali. Prawie połowa terminali jest używana przez przedsiębiorców z województw: śląskiego, mazowieckiego, małopolskiego, dolnośląskiego i wielkopolskiego.

X