Jesteś tutaj

Alkoholowe gusta Polaków

Piwa bezalkoholowe, wina musujące oraz wina aromatyzowane ­– to trzy kategorie na rynku alkoholi w Polsce, które zaliczyły w 2018 r. największy wzrost sprzedaży. W okresie od maja 2018 r. do maja 2019 r. Polacy wydali na alkohol ponad 35 mld zł – wynika z danych Nielsena, opublikowanych na łamach Rzeczpospolitej.

 Wzrost w kategorii win musujących spowodowany jest przed wszystkim zwiększonym zainteresowaniem konsumentów włoskim prosecco i hiszpańskim cava. Ich sprzedaż w analizowanym okresie wzrosła aż o połowę, odpowiadając za niemal 40% wartości całej półki z winami musującymi. Znakomite wyniki i zwiększenie wartości sprzedaży aż o 47% zanotowały wina aromatyzowane, czyli alkohole z aromatami truskawek, czarnej porzeczki lub brzoskwini. Ich sprzedaż osiągnęła poziom 200 mln zł przebijając łączną wartość sprzedaży rumu i cydru. Adam Dużyński, analityk rynku alkoholu w Nielsenie przyznaje, że jeśli tempo wzrostu tej kategorii zostanie utrzymane przez najbliższe miesiące, w 2020 r. wina aromatyzowane mogą się stać 6. największą kategorią alkoholu w Polsce.

Coraz większą popularnością cieszą się także likiery na bazie mleka, ze skokiem sprzedaży o 15%, do wartości 215 mln zł. O jedną piątą zwiększyła się natomiast wartość sprzedaży ginu – do 109 mln zł.

Regularnie wzrastająca od kilku lat kategoria whisky zakończyła ubiegły rok sprzedażą na poziomie 2,4 mld zł, przy wzroście 14%. Tym samym whisky okazuje się 3. największą kategorią na polskim rynku alkoholi. Według Nielsena o 40% rośnie sprzedaż whisky smakowej, a także irlandzkiej, amerykańskiej czy pochodzącej z krajów azjatyckich.

Największy wzrost sprzedaży w analizowanym okresie zanotowały jednak piwa bezalkoholowe poprawiając wcześniejszy wynik o 77% rok do roku. Aktualnie segment ten wart jest już 600 mln zł. Obserwuje się coraz większe zainteresowanie branży browarniczej bezalkoholowymi wariantami piwnych specjalności. Sprzedaż piwa ogółem wzrosła z kolei o 7% do niemal 17 mld zł, w tym lagerów o 4%,radlerów i piw smakowych o 15% oraz piwnych specjalności o 12%.

Sprzedaż wódki, będącej drugą największą kategorią alkoholową, osiągnęła prawie 11,9 mld zł. Głównym motorem napędowym tej kategorii pozostają tzw. małpki, czyli trunki w butelkach o pojemości do 200 ml. Analitycy Nielsena zaznaczają, że gdyby nie wzrost sprzedaży małpek, rynek wódki nie zanotowałby wzrostu.

Źródło: Rzeczpospolita

Kategoria: 

Podobne artykuły

Handel detaliczny w Polsce mierzy się od marca 2018 r. z nową rzeczywistością, którą kształtują ograniczenia w handlu w niedzielę. W jaki sposób odbiło się to na wynikach sprzedaży kategorii FMCG? Komentuje Joanna Rogalska – Client Director w Nielsenie.

Polski konsument stając przy półce z przekąskami ma duży i zróżnicowany wybór w tej kategorii asortymentowej. Znajdzie tutaj produkty czekoladowe i bez czekolady, solone oraz niesolone, przeznaczone dla diabetyków oraz bezglutenowców, bez sztucznych dodatków czy też z ograniczoną liczbą kalorii. Producenci starają się odpowiadać na potrzeby konsumentów i podążać za najnowszymi trendami, wprowadzając na rynek coraz więcej nowych produktów.

X