Jesteś tutaj

Barometr aktywności promocyjnej w sklepach spożywczych

W lutowej edycji badania aktywności branży FMCG w punktach sprzedaży audytorzy firmy Skilltelligence zostali wysłani do 300 małych i średnich sklepów spożywczych z misją zbadania aktywności promocyjnej producentów w punkcie sprzedaży. Zadaniem badaczy było wskazanie najbardziej widocznych form promocji POS w działach napojów bezalkoholowych, piwa, słonych przekąsek i słodyczy. Badaczom pozwolono samodzielnie zdecydować o tym, którą promocję wskażą. W związku z powyższym decyzje audytorów powinny odzwierciedlać postrzeganie zwykłych konsumentów. Na wybór wskazanej promocji wpływały dwa podstawowe czynniki – widoczność i atrakcyjność formy promocji w sklepie oraz poziom popularności danej marki / produktu w chwili badania.

W badaniu na czele stawki utrzymuje się piwo. W krótkim okresie przedświątecznym jego miejsce na pierwszym miejscu zajęły słodycze ale natychmiast po zakończeniu tego okresu piwo wróciło na pozycję lidera. Pozostałe badane kategorie produktowe zachowują się relatywnie stabilnie i wydają się nie ulegać aż tak dużym wahaniom sezonowym.

Pod względem formy stosowanych przez producentów materiałów POS najliczniej w badaniu pojawiały się wobblery, półki promocyjne i podajniki z produktem a także różnego rodzaju naklejki i plakaty (małe i duże).

W branży piwnej najczęściej odnotowywana była promocja piwa Tatra (42%) – nieco dalej w stawce znalazł się Żubr (10%) oraz Harnaś i Okocim. W kategorii słodyczy liderem jest firma Wedel (21%) a nieco dalej za nią produkty Milka oraz czekolady Wawel.

Bezsprzecznym liderem napojów bezalkoholowym jest w tej edycji badania gama napojów gazowanych firmy PepsiCo (41%) dużo dalej znalazł się Red Bull z wynikiem 23%. Wśród słonych przekąsek zdecydowanie przodowały chipsy Lay’s (46%) a mocną pozycję odnotowały Paluszki Lajkonik (15%).

Zapytano również audytorów o to jakie produkty pojawiły się w sklepie z komunikacją o charakterze walentynkowym. Jak się okazuje 71% wszystkich zgłoszonych w odwiedzanych sklepach promocji dotyczyło słodyczy (praliny, czekolady). Dominującą formą promocji były specjalne ekspozycje i podajniki. Najczęściej w kontekście Walentynek występowały czekoladki Rafaello a nieco dalej za nimi bombonierki Solidarność i czekoladki Mieszko. W ramach badania zapytano także audytorów czy takie promocje mają wpływ na ich decyzje zakupowe – aż 80% z nich odpowiedziało „tak” i „raczej tak” – mimo, że promocje takie dotyczą bardzo krótkiego okna czasowego tego typu odpowiedź może sugerować, że nie warto ich zaniedbywać.

Foto: iStock.com

Kategoria: 

Podobne artykuły

Okres świąt Bożego Narodzenia oznacza dla sklepów zwiększone obroty. Nie sposób jednak precyzyjnie przewidzieć zbytu produktów i część z nich, zwłaszcza tych okazjonalnych, typowo świątecznych, zostaje na sklepowych półkach i w magazynach. Powstaje problem, z którym handlowcy muszą sobie corocznie radzić.

Okresy największego natężenia handlu oferują sprzedawcom detalicznym szczególne okazje zwiększenia zysków dzięki dobrze przemyślanym promocjom. Jednakże niedawne badanie przeprowadzone przez Sapio Research wykazało, że traconych jest nawet 35% wydatków, które konsumenci planują w szczycie sezonu handlowego.

X

Przeczytaj również