Jesteś tutaj

Barometr aktywności promocyjnej w sklepach spożywczych

W lutowej edycji badania aktywności branży FMCG w punktach sprzedaży audytorzy firmy Skilltelligence zostali wysłani do 300 małych i średnich sklepów spożywczych z misją zbadania aktywności promocyjnej producentów w punkcie sprzedaży. Zadaniem badaczy było wskazanie najbardziej widocznych form promocji POS w działach napojów bezalkoholowych, piwa, słonych przekąsek i słodyczy. Badaczom pozwolono samodzielnie zdecydować o tym, którą promocję wskażą. W związku z powyższym decyzje audytorów powinny odzwierciedlać postrzeganie zwykłych konsumentów. Na wybór wskazanej promocji wpływały dwa podstawowe czynniki – widoczność i atrakcyjność formy promocji w sklepie oraz poziom popularności danej marki / produktu w chwili badania.

W badaniu na czele stawki utrzymuje się piwo. W krótkim okresie przedświątecznym jego miejsce na pierwszym miejscu zajęły słodycze ale natychmiast po zakończeniu tego okresu piwo wróciło na pozycję lidera. Pozostałe badane kategorie produktowe zachowują się relatywnie stabilnie i wydają się nie ulegać aż tak dużym wahaniom sezonowym.

Pod względem formy stosowanych przez producentów materiałów POS najliczniej w badaniu pojawiały się wobblery, półki promocyjne i podajniki z produktem a także różnego rodzaju naklejki i plakaty (małe i duże).

W branży piwnej najczęściej odnotowywana była promocja piwa Tatra (42%) – nieco dalej w stawce znalazł się Żubr (10%) oraz Harnaś i Okocim. W kategorii słodyczy liderem jest firma Wedel (21%) a nieco dalej za nią produkty Milka oraz czekolady Wawel.

Bezsprzecznym liderem napojów bezalkoholowym jest w tej edycji badania gama napojów gazowanych firmy PepsiCo (41%) dużo dalej znalazł się Red Bull z wynikiem 23%. Wśród słonych przekąsek zdecydowanie przodowały chipsy Lay’s (46%) a mocną pozycję odnotowały Paluszki Lajkonik (15%).

Zapytano również audytorów o to jakie produkty pojawiły się w sklepie z komunikacją o charakterze walentynkowym. Jak się okazuje 71% wszystkich zgłoszonych w odwiedzanych sklepach promocji dotyczyło słodyczy (praliny, czekolady). Dominującą formą promocji były specjalne ekspozycje i podajniki. Najczęściej w kontekście Walentynek występowały czekoladki Rafaello a nieco dalej za nimi bombonierki Solidarność i czekoladki Mieszko. W ramach badania zapytano także audytorów czy takie promocje mają wpływ na ich decyzje zakupowe – aż 80% z nich odpowiedziało „tak” i „raczej tak” – mimo, że promocje takie dotyczą bardzo krótkiego okna czasowego tego typu odpowiedź może sugerować, że nie warto ich zaniedbywać.

Foto: iStock.com

Kategoria: 

Podobne artykuły

Na wiosnę Biedronka zachęca klientów do zadbania o piękny wygląd i dobre samopoczucie. Od poniedziałku 16 kwietnia w ramach specjalnej oferty sieć oferuje ponad 250 produktów kosmetycznych w supercenach. W ramach promocji „3 + 1 za darmo!” każdy, kto w dniach 16-21 kwietnia zakupi 4 dowolne produkty z oferty, najtańszy z nich otrzyma za darmo. Akcją objęte zostały wszystkie artykuły kosmetyczne z różnych kategorii, m.in. kosmetyki do makijażu, pielęgnacji twarzy, ciała i włosów, higieny jamy ustnej czy dezodoranty.

Okres świąt Bożego Narodzenia oznacza dla sklepów zwiększone obroty. Nie sposób jednak precyzyjnie przewidzieć zbytu produktów i część z nich, zwłaszcza tych okazjonalnych, typowo świątecznych, zostaje na sklepowych półkach i w magazynach. Powstaje problem, z którym handlowcy muszą sobie corocznie radzić.

X