Bydgoska Biedronka zwyciężyła w konkursie Architektura z Energią 2014

Aktualności

Bydgoska Biedronka zwyciężyła w konkursie Architektura z Energią 2014

30 czerwca 2015

Sklep Biedronka mieszczący się w Bydgoszczy przy ul. Żwirki i Wigury zwyciężył w konkursie architektonicznym Architektura z Energią 2014 na najlepszy obiekt energooszczędny. Placówka wygrała w kategorii budynek użyteczności publicznej. Jury doceniło jej ciekawy wygląd oraz wykorzystanie wielu rozwiązań ekologicznych.

Konkurs został zorganizowany przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Stowarzyszenie Architektów Polskic(oddziały w Bydgoszczy i w Toruniu). Jego celem było wyłonienie obiektów architektonicznych, oddanych do użytku w 2014 roku w województwie kujawsko-pomorskim, charakteryzujących się wysokimi walorami estetycznymi oraz dbałością o środowisko naturalne poprzez zastosowanie odnawialnych źródeł energii oraz materiałów i rozwiązań mających wpływ na energooszczędność obiektu.

Nagrodzony sklep Biedronka został otwarty w listopadzie 2014 roku. Obiekt, o powierzchni sprzedaży 750 mkw., ma nowoczesną bryłę, w którą wpisano m.in. miejsce na wózki sklepowe i rowery. Budynek, poza nowoczesnym wyglądem, jest też przyjazny dla środowiska naturalnego. Zastosowano w nim unikalną metodę odzyskiwania ciepła z systemów chłodniczych, a także wentylacji. Ponadto sklep wyposażono w pompy ciepła, które wykorzystywane są na potrzeby ogrzewania zimą i chłodzenia latem. Zapewniają one kilkukrotnie mniejsze zużycie energii niż tradycyjne źródła ciepła. Podobny efekt przynosi też zastosowanie regałów chłodniczych zamykanych samoczynnie oraz układu wentylacji sterowanego m.in. czujnikami dwutlenku węgla oraz zamontowanie oświetlenia sklepu i jego otoczenia w oparciu o technologię LED.Sieć Biedronka konsekwentnie wprowadza nowe proekologiczne rozwiązania, a od 2008 roku rozwija projekt sklepów ekologicznych. Testowane w nich elementy wyposażenia wprowadzone są do standardu wyposażenia tradycyjnych sklepów. Dzięki temu możliwe jest ograniczenie zużycia energii, wody i produkcji odpadów w całej sieci. 

Sieć Biedronka od wielu lat angażuje się w aktywności, które mają pozytywne oddziaływanie na środowisko. Każdy sklep Biedronka ma obowiązek segregowania odpadów. Do recyklingu trafiają m.in. świetlówki, tonery, folia oraz makulatura. Specjalne pojemniki do segregacji odpadów stoją również w biurach sieci. W 2014 roku w sklepach i w centrach dystrybucyjnych odzyskano i przekazano do recyklingu ponad 160 tys. ton makulatury, ponad 7,7 tys. ton opakowań z tworzyw sztucznych, blisko 2 tys. ton opakowań z drewna oraz ok. 240 ton sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Sieć angażuje się także w działania edukacyjne skierowane do pracowników i klientów. W ramach kampanii ekologicznych, prowadzonych przez Biedronkę od 3 lat wspólnie z Kompanią Piwowarską, klienci są zachęcani do zmiany nawyków na bardziej ekologiczne. W tegorocznej edycji akcji pod hasłem „Postaw na czyste środowisko”, która odbyła 23 maja, w 3 miastach zebrano łącznie 4,5 tony opakowań szklanych i 85 kg opakowań aluminiowych.