Jesteś tutaj

CMR: Wzrost sprzedaży w sklepach małoformatowych

Jak wynika z danych PIH i CMR, w lipcu 2018 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była 0,3% wyższa niż w czerwcu br. i o 7% wyższa niż w lipcu 2017 r. Liczba transakcji zaraportowanych w lipcu była utrzymała się na takim samym poziomie co rok wcześniej.

Wzrost w ujęciu wartościowym to efekt wysokich temperatur w dwóch ostatnich tygodniach lipca. Upały skłoniły klientów sklepów małoformatowych do częstszych niż przed rokiem zakupów produktów, które gaszą pragnienie i przynoszą ochłodę. Pod koniec lipca, kiedy temperatury często przekraczały 30 stopni Celsjusza, po piwo sięgało 3 na 10 klientów odwiedzających sklepy małoformatowe, butelkę wody czystej można było znaleźć na co dziesiątym paragonie, z podobną częstotliwością przez kasy przechodziły napoje gazowane. W gronie najczęściej kupowanych w tym czasie produktów znalazły się również lody impulsowe, które pojawiały się na 8% paragonów. W efekcie w lipcu 2017 r. wydatki klientów sklepów małoformatowych na lody impulsowe wzrosły w ujęciu rok do roku o 25%, a wartość sprzedaży piwa zwiększyła się w porównaniu z lipcem 2017 r. o 10%. Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również napoje gazowane, energetyzujące i izotoniczne. Wysokie temperatury nie sprzyjają sprzedaży słodyczy, szczególnie tych z czekoladą, jak i napojów gorących – w lipcu liczba paragonów, na których znajdowała się kawa rozpuszczalna spadła w porównaniu z lipcem 2017 r. o 12%, a liczba transakcji zakupu herbat zmniejszyła się o 6%.

Jak pokazują dane PIH (za CMR), w lipcu 2018 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 mkw średnio 13,93 zł, czyli o 1,6% więcej niż w czerwcu. W porównaniu z lipcem 2017 r. średnia wartość koszyka wzrosła o 6,7% - ten wynik to efekt zarówno wyższych cen (przełożyły się one na wzrost wartości o 2,1%), jak i wzrostu średniej liczby produktów w koszyku. Większa niż przed rokiem liczba produktów na paragonie nie oznacza jednak, że sklepy małoformatowe stały się miejscem, gdzie klienci robią duże zakupy na cały tydzień. W ostatnim miesiącu w typowym koszyku zakupowym w tym formacie sklepów można było znaleźć 3-4 opakowania różnych produktów, a wartość co trzeciego paragonu nie przekraczała 5 zł.

Foto: iStock.com

Kategoria: 

Podobne artykuły

Wafelki impulsowe to popularna przekąska, po którą często sięgają klienci sklepów małoformatowych do 300 mkw. Wafelki, podobnie zresztą jak i batony, najlepiej sprzedają się jesienią – ich sprzedaż rośnie skokowo wraz z rozpoczęciem roku szkolnego, ponieważ tego typu słodkości często trafiają do szkolnego tornistra jako zamiennik lub dodatek do drugiego śniadania.

Jak wynika z danych CMR, w maju 2018 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 11,7% wyższa niż w kwietniu 2018 r., natomiast liczba transakcji wzrosła w tym czasie o około 10%. W porównaniu z majem 2017 r. odnotowano wzrost obrotów w tym formacie placówek o 6,9%, choć liczba transakcji utrzymała się na prawie tym samym poziomie.

X