Jesteś tutaj

Coraz większa polaryzacja na europejskim rynku centrów handlowych

Z najnowszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield „European Shopping Centre: The Development Story” wynika, że wraz z wkraczaniem rynków centrów handlowych w fazę dojrzałą w większości krajów europejskich wzrośnie polaryzacja pomiędzy najlepszymi i najbardziej popularnymi obiektami handlowymi a drugorzędnymi centrami handlowymi, które ze względu na słabsze wyniki będą musiały dywersyfikować swoją ofertę, aby przetrwać.

Według danych zaprezentowanych w corocznym raporcie, w 2018 r. wybudowano ok. 2,6 mln mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych w Europie, czyli o 28% mniej niż rok wcześniej. To najniższa podaż od 24 lat i porównywalna do wolumenów dostarczanych na rynek na początku lat 90., gdy w Europie Środkowo-Wschodniej powstawały pierwsze tradycyjne centra handlowe.

Jednak pomimo spowolnienia tempa przyrostu nowej podaży w ostatnich pięciu latach, łączne zasoby powierzchni handlowej w Europie cały czas się powiększają i wynoszą obecnie 168,1 mln mkw., co przekłada się na rosnącą rywalizację na rynku centrów handlowych. Dążąc do utrzymania pozycji rynkowej, deweloperzy stawiają przede wszystkim na przebudowę i modernizację istniejących obiektów, aby stworzyć nowoczesne centra handlowo-rozrywkowe, które będą kusiły rozbudowaną ofertą i atrakcyjną estetyką.

Najwięcej nowej powierzchni handlowej czwarty rok z rzędu oddano do użytku we Francji – 237 tys. mkw. W Wielkiej Brytanii rynek centrów handlowych nadal się rozwija. Deweloperzy koncentrują się na zwiększaniu odwiedzalności stwarzając wyjątkowe i interaktywne doznania zakupowe poprzez poszerzanie oferty rozrywkowej i budowę obiektów wielofunkcyjnych. W 2018 roku Wielka Brytania zajęła trzecie miejsce pod względem wolumenu nowej podaży w Europie Zachodniej dzięki oddaniu do użytku 147 tys. mkw. nowej powierzchni, z czego 74% w ramach dwóch inwestycji. W Finlandii migracja ludności do miast sprzyja rozwojowi rynku centrów handlowych – 80% całkowitego wolumenu wybudowanej powierzchni znajduje się w trzech największych regionach kraju: w Helsinkach, Tampere i Turku. Z kolei w Europie Południowej liderem pod względem podaży nowej powierzchni w centrach handlowych była ponownie Hiszpania. W latach 2019-2020 rynek centrów handlowych w Europie Zachodniej może się powiększyć o 2,1 mln mkw.

Spośród krajów Europy Środkowo-Wschodniej najwięcej nowej powierzchni handlowej powstało w Turcji – 525 tys. mkw. W Rosji, która zajęła drugie miejsce w Europie pod względem aktywności deweloperskiej w 2018 roku, powstało 436 tys. m kw., czyli najmniej od 15 lat. Dobra koniunktura gospodarcza Polski stwarza doskonałe warunki do rozwoju rynku centrów handlowych. W 2018 r. polski rynek powiększył się o ok. 300 tys. mkw., co było trzecim najlepszymi wynikiem w Europie.

W innych krajach Europy Środkowej rynki centrów handlowych rozwijają się w stabilnym tempie – w Bułgarii i Czechach oraz na Słowacji i Węgrzech wkraczają w fazę dojrzałą. Nowe inwestycje mogą zacząć powstawać w ramach obiektów wielofunkcyjnych oraz w lokalizacjach śródmiejskich i w pobliżu węzłów komunikacji publicznej. W latach 2019-2020 całkowita podaż nowej powierzchni handlowej w Europie Środkowo-Wschodniej może wynieść 4,4 mln mkw.

Foto: Pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

Nasycenie głównych rynków największych polskich aglomeracji (834 mkw. na 1000 mieszkańców) ma bezpośredni wpływ na wzrost zainteresowania inwestorów i deweloperów mniejszymi miastami. Prawie 50% tegorocznej podaży zostanie dostarczona na rynki miast o populacji poniżej 400 tys. mieszkańców, a 21% podaży zasili najmniejsze rynki miast o populacji mniejszej niż 50 tys. mieszkańców. Na rynkach o tej wielkości rozwijają się głównie centra typu convenience i małe parki handlowe – twierdzą eksperci Cushman&Wakefield.

Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield opublikowała kolejną edycję raportu MarketBeat poświęconego sektorowi handlowemu. W pierwszym półroczu 2018 r. przybyło 180 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, a do końca roku powinno otworzyć się kolejne 330 tys. mkw. Oznaczać to będzie wzrost o ponad 25% w stosunku rocznym. Tym samym całkowity wolumen dostępnej powierzchni handlowej przekroczy 14,8 mln mkw. Za te wzrosty w dużej mierze odpowiadają inwestycje w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców, gdzie zlokalizowane będzie aż 40% tegorocznych otwarć.

X