Jak zatrzymać klienta dzięki wydajnej pracy magazynów?

Aktualności

Jak zatrzymać klienta dzięki wydajnej pracy magazynów?

Najczęstszą przyczyną niezadowolenia klientów sklepów stacjonarnych jest brak produktów, których szukają. Konsumenci nie znajdując tego, po co przyszli, zwykle rozczarowani opuszczają sklep z pustymi rękami. Odpowiadanie na bieżące potrzeby klientów pomaga budować przewagę nad konkurencją. Sklepy powinny reagować, oferując szybką dostawę produktu, którego nie ma w magazynie.

Klienci oczekują bezproblemowych zakupów w sklepie stacjonarnym. Wobec tego koniecznością staje się dziś wyposażenie placówek detalicznych w odpowiedni system, który ułatwi im lokalizowanie produktów w sklepie i magazynie. 

Najstarszą metodą budowania relacji z klientem i formą zachęcenia do ponownych zakupów jest nagrodzenie lojalności poprzez zaoferowanie rabatu. Niestety – jak wynika z badania Global Shopper Study, przeprowadzonego na zlecenie firmy Zebra – metodę tę stosuje mniej niż połowa badanych (44%) sklepów, chociaż 61% kupujących z całego świata jest nią zainteresowanych.

Markety, w których klienci szukają zwykle więcej niż jednego produktu (jak na przykład sklepy spożywcze), mogą zaoferować kupującym pomoc w postaci elektronicznego asystenta zakupowego. Urządzenie takie wskaże drogę od jednego produktu do drugiego, dostarczy dodatkowych informacji o poszukiwanych towarach oraz wyświetli kupony rabatowe, z których można skorzystać w wybranej placówce.

Obecnie kupujący coraz bardziej cenią swój czas, a zatem wygoda i możliwość zrobienia szybkich zakupów staje się dla nich ważniejsza od ceny. Sklepy powinny reagować na ten trend, oferując szybką dostawę produktu, którego nie ma w magazynie. Wyniki badania Global Shopper Study pokazują, że 62% kupujących z całego świata chętnie skorzystałoby z tej metody podczas zakupów, jednak oferuje ją tylko 42% ankietowanych podmiotów handlu detalicznego.

Łańcuch dostaw wymaga płynnej komunikacji między punktem sprzedaży a magazynem. Szczególnie ważne jest to w sytuacji, w której sklep zaczyna oferować dostawy produktów do domu lub próbuje szybko uzupełnić braki magazynowe – wydajny system logistyczny staje się wówczas niezbędny. Ma on ułatwiać znalezienie każdego produktu z oferty sklepu, a to jest możliwe dzięki wykorzystaniu rozwiązań RFID oraz komputerów mobilnych.

W obliczu coraz większej konkurencji podmioty handlu detalicznego zdają sobie sprawę z konieczności oferowania rozwiązań, które usprawnią proces sprzedaży. Ważne jest sprostanie rosnącym wymaganiom konsumentów związanym z szybką i elastyczną realizacją zamówień. Metody budowania lojalności klientów, takie jak promocje oraz rabaty, stają się spersonalizowane, a logistyczne łańcuchy dostaw — w większym stopniu elastyczne i przejrzyste. Sytuacja na rynku sprzyja inwestycjom w narzędzia i procesy, które umożliwiają uzyskanie niezbędnych danych oraz wzrost wydajności prowadzonych działań.

Źródło: Jacek Żurowski, Dyrektor Regionalny Zebra Technologies w Europie Środkowej