Jesteś tutaj

Kupuje jak Polak, czyli jak?

Jakie są zwyczaje zakupowe Polaków? Grupa On Board przy udziale ekspertów z Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiej Izby Handlu oraz firmy badawczej SW Research, wzięła pod lupę m.in. decyzje zakupowe Polaków i sprawdziła, czym kierujemy się wybierając produkty z różnych segmentów m.in: kosmetyków czy artykułów spożywczych.

Wyniki badania wskazują, że jako najważniejsze czynniki przy zakupie produktów spożywczych, ponad połowa respondentów wskazała: skład (53%) oraz jakość (51%), a niewiele mniej – promocję (49%). Również w przypadku tej kategorii produktów, coraz większe znaczenie ma lokalny patriotyzm. Ponad 41% pytanych, stwierdziło, że chętniej wybierają produkty polskiego pochodzenia, ale już nie tak istotne wydają się być certyfikaty pochodzenia i jakości umieszczane na opakowaniach produktów. Jedynie 28% uczestników badania stwierdziło, że taka informacja na opakowaniu skłoniłaby ich do zakupu oferowanego towaru.

Ponadto, bez względu na kategorię produktową, dość ważny jest dla konsumentów producent. Około 30% respondentów deklaruje, że dokonując zakupu, patrzy nie tylko na markę, ale i producenta. To niezwykle istotna informacja w kontekście nurtu działań z zakresu społecznej odpowiedzialności dużych przedsiębiorstw.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 18.12.2013 - 6.01.2014 metodą internetowych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CAWI). Próba badawcza miała charakter celowy. Do badania zaproszono osoby w wieku od 18 do 68 lat. Zebrano łącznie 1009 w pełni wypełnionych kwestionariuszy. Maksymalny błąd standardowy nie przekroczył 3.2 punktu procentowego dla całej badanej próby. Badanie przeprowadzono na autorskim oprogramowaniu „3S” zintegrowanym z panelem internetowym SW Panel (swpanel.pl)

Kategoria: 

Podobne artykuły

Niedzielny zakaz handlu ma niemal tyle samo zwolenników, co przeciwników. Przez wprowadzenie ograniczenia handlu Polacy nie kupują mniej, a wolny czas w ostatnim dniu tygodnia spędzają przed telewizorem lub na świeżym powietrzu – takie wnioski płyną z badania zrealizowanego przez Havas Media Group.

Czy łatwo odwieść klienta od zakupu mówiąc mu, że w innym sklepie ten sam produkt można kupić taniej? Zależy to od kategorii omawianego asortymentu – w części przypadków cena nie okazuje się najważniejszym wyznacznikiem, bardziej liczą się jakość lub przyzwyczajenia zakupowe.

X

Przeczytaj również