Jesteś tutaj

Nie tylko cena decyduje o zakupie

Czy łatwo odwieść klienta od zakupu mówiąc mu, że w innym sklepie ten sam produkt można kupić taniej? Zależy to od kategorii omawianego asortymentu – w części przypadków cena nie okazuje się najważniejszym wyznacznikiem, bardziej liczą się jakość lub przyzwyczajenia zakupowe.

Badacze w Grupy AdReatil i Hiper-com zbadali w stu sklepach (dyskontach, hipermarketach i supermarketach) zachowania klientów, których ktoś namawiał do zrezygnowania z zakupu danego produktu. W badaniu tajemniczy klient podchodził do klientów sklepów, w momencie gdy ci wkładali produkt do koszyka i mówił im, że w sklepie obok ten sam towar jest w promocji.

W zależności od kategorii asortymentowej wyniki okazały się różne. Najwięcej osób rezygnowało z zakupu chemii gospodarczej i kosmetyków (82%), mięsa i wędlin (74%) oraz warzyw i owoców (63%). Odwrotnie sytuacja wyglądała w przypadku ryb (9%), słodyczy i przekąsek (26%) oraz alkoholu i papierosów (38%).

Wynika to w dużej mierze z przyzwyczajeń zakupowych. W przypadku ryb najważniejsza okazuje się jakość, nie cena. Słodycze i przekąski kupuje się przeważnie impulsywnie ­– cena okazuje się kwestią drugorzędną, wobec chęci zaspokojenia swoich nagłych potrzeb. W przypadku chemii i kosmetyków ich jakość zawsze okazuje się jednakowa, wobec czego klienci wybierają ją przeważnie ze względu na cenę.

Źródło: Gazeta Wyborcza

Foto: shutterstock.com

Kategoria: 

Podobne artykuły

Firma Zebra Technologies ogłosiła wyniki jedenastej edycji dorocznego badania Global Shopper Study. Ankieta stanowi analizę opinii oraz oczekiwań kupujących, pracowników sklepów oraz właścicieli i osób decyzyjnych z branży handlu detalicznego. Jej wyniki ukazują stosunek do nowych technologii, które pozwalają usprawnić obsługę w sklepie.

Status związku wpływa na decyzje zakupowe i towarzystwo, w jakim Polacy robią zakupy spożywcze. Samotni Polacy, zwłaszcza mężczyźni, chętnie korzystają z listy zakupów, co pozwala im kontrolować budżet i opierać się promocjom. Z kolei pary wolą kupować razem. Tylko jedna na cztery robi zakupy oddzielnie, twierdząc, że tak jest sprawniej lub wygodniej.

X

Przeczytaj również