Jesteś tutaj

Nie tylko cena decyduje o zakupie

Czy łatwo odwieść klienta od zakupu mówiąc mu, że w innym sklepie ten sam produkt można kupić taniej? Zależy to od kategorii omawianego asortymentu – w części przypadków cena nie okazuje się najważniejszym wyznacznikiem, bardziej liczą się jakość lub przyzwyczajenia zakupowe.

Badacze w Grupy AdReatil i Hiper-com zbadali w stu sklepach (dyskontach, hipermarketach i supermarketach) zachowania klientów, których ktoś namawiał do zrezygnowania z zakupu danego produktu. W badaniu tajemniczy klient podchodził do klientów sklepów, w momencie gdy ci wkładali produkt do koszyka i mówił im, że w sklepie obok ten sam towar jest w promocji.

W zależności od kategorii asortymentowej wyniki okazały się różne. Najwięcej osób rezygnowało z zakupu chemii gospodarczej i kosmetyków (82%), mięsa i wędlin (74%) oraz warzyw i owoców (63%). Odwrotnie sytuacja wyglądała w przypadku ryb (9%), słodyczy i przekąsek (26%) oraz alkoholu i papierosów (38%).

Wynika to w dużej mierze z przyzwyczajeń zakupowych. W przypadku ryb najważniejsza okazuje się jakość, nie cena. Słodycze i przekąski kupuje się przeważnie impulsywnie ­– cena okazuje się kwestią drugorzędną, wobec chęci zaspokojenia swoich nagłych potrzeb. W przypadku chemii i kosmetyków ich jakość zawsze okazuje się jednakowa, wobec czego klienci wybierają ją przeważnie ze względu na cenę.

Źródło: Gazeta Wyborcza

Foto: shutterstock.com

Kategoria: 

Podobne artykuły

Bez względu na sezon, zakupy są najczęściej planowane w niedziele oraz w poniedziałki. Najrzadziej zdarza się to w piątki i w soboty. Gazetki sieci dyskontowych zwyciężają na etapie planowania wizyt w sklepach, co w dużej mierze związane jest z dużą częstotliwością ich ukazywania się.

Przeciętne gospodarstwo domowe kupuje rocznie blisko 6 kg świeżych ryb. Według danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK w skali roku Polacy przeznaczają na zakup ryb świeżych ponad 1,4 miliarda złotych. 

X