Nielsen podsumowuje sprzedaż nabiału

Aktualności

Nielsen podsumowuje sprzedaż nabiału

Rynek nabiału w Polsce wart był w ostatnim okresie rocznym zakończonym w październiku 2018 r. 19,5 mld zł, co stanowi szóstą część koszyka spożywczego. Zdecydowana większość kategorii nabiałowych charakteryzuje się wzrostami sprzedaży, zarówno w ujęciu wartościowym (w tym ujęciu rosną wszystkie kategorie z wyjątkiem mixów jogurtu z sokiem), jak i wolumenowym. Wyjątkami są desery mleczne, sery topione oraz żółte tłuszcze, których sprzedaże wolumenowe spadają w ostatnich 12 miesiącach.

W kategoriach nabiałowych obserwujemy wpływ trendów, jakie od kilku lat obserwujemy na polskim i europejskim rynku. Zdrowie jest zdecydowanie największą obawą Polaków, stąd też chęć do prowadzenia zdrowego trybu życia, spożywania produktów dostosowanych do diety i specyficznych wymagań wpływa na nasze zachowania przy sklepowych półkach. Aż 6 na 10 Polaków deklaruje, iż jest skłonnych zapłacić więcej za produkty, które nie zawierają niepożądanych składników. Z tego trendu korzystają także producenci nabiału. Od kilku sezonów obserwujemy rosnące znaczenie produktów pozbawionych laktozy. Większość marek wprowadza odpowiedniki niezawierające laktozy i staje się to elementem komunikacji z konsumentem. Oferta ta stale poszerza się, a tego typu produkty spotykamy w zasadzie w każdej kategorii nabiałowej.

Ponadto świadomość polskich konsumentów odnośnie wartości odżywczych w pożywieniu jest wyższa niż przeciętnego Europejczyka – 54% Polaków uważnie czyta etykiety żywieniowe. Fakt ten dostrzegli także producenci nabiału – pojawiają się linie produktów bio/eko, skierowanych do konsumentów świadomych, poszukujących tego typu produktów.

Warto podkreślić, iż silne wzrosty, przewyższające wzrosty kategorii nabiałowych, obserwujemy dla produktów będących ich roślinnymi odpowiednikami. I choć kategoria napojów i produktów niezwierzęcych (substytutów nabiału) jest ciągle mniejsza niż wiele „tradycyjnych” kategorii nabiałowych, jej wzrosty są znaczące. Wraz z modą na unikanie produktów zwierzęcych oraz rosnącymi potrzebami konsumentów na zastępowanie nabiału jego roślinnymi odpowiednikami spodziewamy się dalszych jej wzrostów.

Monika Dyrda, Client Director w Nielsen

Foto: shutterstock.com