Podsumowanie I kwartału 2019 r. na rynku centrów handlowych

Aktualności

Podsumowanie I kwartału 2019 r. na rynku centrów handlowych

09 maja 2019

Retail Institute, prześledził wyniki odwiedzalności i obrotów w I kwartale 2019 r. W ciągu pierwszych trzech miesięcy br., centra handlowe monitorowane przez Retail Institute odnotowały 84,6 miliona wizyt, tj. o 0,5% mniej niż w poprzednim roku. Nadal najwięcej klientów tracą centra małe (do 20 tys. mkw. powierzchni najmu) oraz średnie (od 20-40 tys. mkw. powierzchni najmu). Obroty firm poniżej oczekiwań rynku.

Po nałożeniu na siatkę tygodniową kalendarza dni ustawowo wolnych od pracy i handlu widać istotne różnice w liczbie dni roboczych w I kwartale 2018 i 2019 r. W I kw. 2018 r. były tylko 4 dni niehandlowe (1 i 6 stycznia oraz 11 i 18 marca), a wzmożony ruch spowodowany przygotowaniami do świąt Wielkanocy rozpoczął się już w drugiej połowie marca, tj. w tygodniu 11 i 12. W I kw. 2019 r. było już 11 dni niehandlowych (1, 6, 13, 20 stycznia, 3,10, 17 lutego oraz 3, 10, 17, 24 marca), a gorączka przedświąteczna zaczęła się w tygodniu 13 i trwała przez dwa kolejne tygodnie kwietnia (14 i 15). Tym samym jej efekty będzie można obserwować dopiero w raporcie za kwiecień, który zostanie publikowany przez RI w ostatnich dniach maja.

W I kw. 2019 r. odwiedzalność ponad 120. centrów handlowych biorących udział w badaniach Retail Institute spadła o -0,5% w porównaniu do wyników z 2018 r. Oznacza to, że centra handlowe w I kw. 2019 r. odwiedziło 0,5 mln klientów mniej niż w analogicznym czasie roku poprzedniego. Największe spadki nadal odnotowują centra małe (-4,8%) i średnie (-1,8%). Klienci natomiast chętnie odwiedzają centra duże i bardzo duże, mające ponad 40 tys. mkw. powierzchni najmu, które I kw. 2019 r. zamknęły 2,2% wzrostem.

W styczniu i lutym 2019 r. centra handlowe były otwarte o 5 dni krócej niż w tym samym okresie 2018 r. Zakaz handlu w niedziele przełożył się w tym okresie na spadek odwiedzin o -1,8 mln osób. Marzec odnotował natomiast pozytywny trend wzrostowy (+2,74%) pomimo tego, że centra w 2019 r. były otwarte o 2 dni krócej niż w 2018 r.

– Interpretując wyniki należy pamiętać o tym, że rok 2018 był dla handlu bardzo trudny. W I kw. 2018 roku centra straciły -2,5 miliona klientów (-2.8%) z czego 1,8 miliona właśnie w marcu. Choć w marcu 2019 r. widać powolne wyhamowanie trendu spadkowego to należy pamiętać, że ten relatywnie pozytywny wynik, jest efektem tzw. niskiej bazy porównawczej – powiedziała Anna Szmeja, Prezes Retail Institute.

Foto: Pixabay