Jesteś tutaj

Polacy wydają na ryby ponad 1,4 mld zł

Przeciętne gospodarstwo domowe kupuje rocznie blisko 6 kg świeżych ryb. Według danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK w skali roku Polacy przeznaczają na zakup ryb świeżych ponad 1,4 miliarda złotych. W porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku kwota ta wzrosła o ponad 6%. W podobnym tempie rośnie wolumen zakupów tej kategorii. W ciągu ostatnich 12 miesięcy osiągnął on poziom 66,5 mln kg. Przynajmniej raz w roku świeże ryby kupuje 87% polskich gospodarstw domowych. Przeciętny nabywca do koszyka wrzuca około pół kg ryb i czyni tak rzadziej niż raz na miesiąc, zwykle 10 razy w roku, płacąc blisko 11 zł. Trudno przy tym stwierdzić, którzy producenci są liderami na tym rynku, gdyż zaledwie 20% artykułów w tej kategorii stanowią produkty pakowane fabrycznie. Biorąc pod uwagę miejsce zakupu, najwięcej ryb świeżych kupowanych jest w hipermarketach i supermarketach, które łącznie odpowiadają za blisko 35% rynku w ujęciu ilościowym. Na handel tradycyjny przypada około 34% wolumenu sprzedaży, z czego 19% przypada na sklepy specjalistyczne. Z roku na rok ten kanał zakupów traci jednak udziały na rzecz dyskontów, gdzie obecnie kupujemy 22% ryb świeżych. Gatunkami najszybciej zyskującymi na popularności są pstrąg i łosoś. Analizowana kategoria obejmuje ryby świeże, które po złowieniu nie zostały poddane procesowi jakiegokolwiek przetworzenia oraz ryby wędzone i marynowane.

Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących
z prowadzonego od ponad 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.

Kategoria: 

Podobne artykuły

Zaledwie 8% Polaków spożywa dwie porcje ryb tygodniowo lub więcej. Najczęściej kupujemy ryby tanie, łatwo dostępne i przetworzone. O tym, jakie gatunki ryb są najlepsze, jak rozpoznać świeżą rybę podpowiada Agnieszka Piskała, specjalistka ds. żywienia w programie edukacyjnym marki Winiary „Żyj smacznie i zdrowo”.

Zakupy, zwłaszcza produktów pierwszej potrzeby, chcemy robić szybko i wygodnie, ale też inteligentnie. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PAYBACK, co czwarty Polak wybiera sklepy położone najbliżej domu.

X