Polacy zmieniają nawyki zakupowe

Aktualności

Polacy zmieniają nawyki zakupowe

Opublikowano wyniki „Rankingu Postrzegania Sieci Detalicznych w Polsce 2017”, przeprowadzonego po raz szósty przez firmę doradztwa strategicznego OC&C Strategy Consultants. Najnowsza edycja przyniosła znaczące zmiany w czołówce polskich detalistów.

Liderem zeszłorocznej edycji „Rankingu Postrzegania Sieci Detalicznych w Polsce 2017”, okazał się Rossmann, wyprzedzając Allegro, które było na szczycie przez trzy ostatnie lata. Na pozycję nr 1 wśród sieci spożywczych wysforował się Lidl, wyprzedzając Biedronkę.

Pierwsza dziesiątka rankingu przedstawia się następująco: 1. Rossmann, 2. Allegro, 3. Empik, 4. Castorama, 5. Lidl, 6. Orlen, 7. H&M 8. Biedronka, 9. Hebe, 10. Kaufland.

W raporcie ukazano także ranking sieci spożywczych: 1. Lidl, 2. Biedronka, 3. Kaufland, 4. Auchan, 5. Piotr i Paweł, 6. Tesco, 7. Carrefour, 8. Netto, 9. Delikatesy Centrum, 10. Makro.

W raporcie zwrócono również uwagę, że dla Polaków coraz mniej liczy się niska cena, a coraz bardziej dobra jakość: Coraz bardziej zasobne portfele (z powodu dynamicznego wzrostu dochodu rozporządzalnego) pozwoliły Polakom wyrwać się z presji poszukiwania „codziennie niskich cen”. Smart shopping, który dominował w minionych latach, stawiając na piedestale niskie ceny i „value for money” sprawiał, iż kupowanie czegoś, choćby dla przyjemności, było „nie smart”, a przecież nikt nie lubi być niemądry. Grubsze portfele spowodowały, że Polacy coraz mniej martwią się o zabezpieczenie podstawowych potrzeb materialnych, co w połączeniu z dojrzewającą świadomością konsumencką sprawia, że oferowanie niskich cen przestaje mieć wiodące znaczenie dla pozytywnej percepcji oferty sieci handlowej.

Polski konsument przechodzi z fazy radości z konsumowania (w której niskie ceny i „value for money” są kluczowe, gdyż liczy się przede wszystkim maksymalizowanie wolumenu konsumpcji przy szczupłych zasobach) do fazy radości z kupowania, gdzie istotny jest sam akt bycia na zakupach – przyjemność czerpana z możliwości wybierania, bycia obsługiwanym – dodano w raporcie.

Foto: Pixabay