Jesteś tutaj

Polacy zmieniają swoje gusta alkoholowe

Polscy konsumenci coraz częściej sięgają po alkohole klasy premium. Tanie piwo ustępuje miejsca drogiej whisky. Klienci doceniają także wódki smakowe i brokatowe wina.

Sprzedaż alkoholu pod względem ilości litrów od pewnego czasu oscyluje na stałym poziomie. Wartość tego rynku jednak sukcesywnie wzrasta. W ubiegłym roku Polacy kupili alkohol wart 32,6 mld zł. Oznacza to wzrost w stosunku do 2016 r. o około 0,5 mld zł. Sytuacja taka związana jest ze zmianami przyzwyczajeń zakupowych.

Największy wzrost sprzedaży osiągnęła whisky (+14,2%), gin (+11,9) oraz piwo premium (+10,2%). Polacy coraz częściej sięgają też po kolorowe wódki – ich liczba wariantów wprowadzonych na rynek podwoiła się w ciągu roku. Popularność zdobywa również wino brokatowe będące nowością rynkową. Po drugiej stronie skali znalazły się cydry (-13,1%) oraz piwo ogółem (-1,2%).

Piwa i cydry nadal zajmują jednak największą część rynku napojów alkoholowych z udziałem 49%. Alkohole mocne stanowią 42%, a wina i likiery 9%. Jako miejsce zakupu takich napojów najczęściej wybierane są średnie sklepy spożywcze (23%), dyskonty (20%) oraz małe sklepy (18%).

Kategoria: 

Podobne artykuły

W przeciwieństwie do naszych zachodnich sąsiadów nie lubimy robić zakupów na zapas, chociaż niedziele bez handlu powoli nas do tego zmuszają. Zamiast tego wolimy wybrać się do sklepu nawet 360 razy w roku. Śledzimy obowiązujące trendy na rynku spożywczym, ale nie tak łatwo im ulegamy.

Zwykła reklama to za mało, aby zainteresować ofertą najmłodszych konsumentów. Najważniejsze jest prowadzenie  z nimi stałego dialogu i budowanie wiarygodnego przekazu. W komunikacji do tej grupy zdecydowanie lepiej sprawdzą się influencerzy niż celebryci. Marki muszą być też aktywne i wychodzić do przedstawicieli pokolenia "Z" z produktem, nie czekając aż sami go znajdą. Dobrze sprawdzają się, m.in. samplingi czy cross marketing.

X