Jesteś tutaj

Przejściowe załamanie wzrostu sprzedaży detalicznej

Według najnowszych danych GUS, w marcu sprzedaż detaliczna była o zaledwie 3,1 proc. wyższa niż rok wcześniej, a licząc w cenach stałych, czyli po wyeliminowaniu wpływu inflacji, wzrost wyniósł jedynie 1,8 proc. Ekonomiści spodziewali się mniejszej dynamiki, ale ich zdaniem powinna ona wynieść 3,9 proc. Jeśli spojrzeć na „suche” liczby, to dane te są najgorsze od marca 2016 r., czyli od trzech lat. Marcowe dane nie powinny być jednak traktowane jako w pełni miarodajny sygnał ostrzegający przed pogorszeniem się sytuacji. Należy patrzeć na nie z perspektywy wahań sezonowych, związanych głównie z ruchomą datą Wielkiej Nocy. To święto tradycyjnie pobudza Polaków do zdecydowanie zwiększonych wydatków. W ubiegłym roku przypadało ono 1 kwietnia, a więc zakupy koncentrowały się w marcu i wzrosły one wówczas aż o 7,9 proc., a licząc w cenach stałych o 8,8 proc. Statystyczna baza odniesienia do tegorocznych danych marcowych była więc bardzo mocno wyśrubowana. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że marcowe wydatki konsumentów były aż o 13,5 proc. wyższe niż w lutym. Te obserwacje sugerują, że dane za kwiecień pokażą ponownie spory wzrost sprzedaży detalicznej i uspokoją obawy przed większą wstrzemięźliwością polskich konsumentów.

Foto: Pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

Jak pokazują dane CMR, środki do mycia naczyń nie mają dużego udziału w obrotach spożywczych sklepów małoformatowych do 300 mkw. Klienci jednak dokładają tego typu produkty do koszyka podczas zakupów spożywczych, dlatego większość detalistów stara się mieć na półce kilka tego typu produktów. 

Sprzedaż detaliczna  w cenach stałych w kwietniu 2019 r. była wyższa niż przed rokiem o 11,9% (wobec wzrostu o 4% w kwietniu 2018 r.). W porównaniu z marcem 2019 r. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 3,5%. Wysokie tempo wzrostu związane było m.in. z przesunięciem terminu świąt Wielkanocy (tzw. efekt kalendarza) – zaznacza Główny Urząd Statystyczny.

X