Rynek handlowy w I kwartale 2019 r.

Aktualności

Rynek handlowy w I kwartale 2019 r.

Pierwsze trzy miesiące 2019 r. potwierdziły teorię, że pierwszy kwartał to najsłabszy okres w roku pod względem nowej podaży. Chociaż wolumen powierzchni w budowie nieznacznie wzrósł w porównaniu z końcem 2018 roku, trudno mówić o ożywieniu działalności deweloperów – ocenia Knight Frank.

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2019 r. w Polsce do użytku oddano około 40 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, a wielkość ta stanowiła jedynie 60% podaży otwartej w analogicznym kwartale 2018 r. Na liście największych obiektów znalazły się m.in. Silesia Outlet w Gliwicach (12 tys. mkw.), Galeria Hosso w Drawsku Pomorskim (9 tys. mkw.) oraz ATUT Ruczaj w Krakowie (6,8 tys. mkw.). Niezmiennie zauważalny udział w nowo oddanej podaży mają rozbudowy istniejących obiektów. W marcu 2019 r. stanowiły one 16% kwartalnego wolumenu.

Na koniec I kwartału 2019 r. w budowie zidentyfikowano 390 tys. mkw . Około 280 tys. mkw. z tego wolumenu ma zostać otwarte w kolejnych kwartałach 2019 r., co przyczyni się do podtrzymania trendu spadkowego nowej podaży obserwowanego od kilku lat w Polsce. Galeria Młociny (73,5 tys. mkw.) pozostaje największym spośród budowanych obecnie obiektów handlowych nie tylko w aglomeracji warszawskiej ale i w Polsce.

Stojąc w obliczu nasycającego się polskiego rynku centrów handlowych, deweloperzy coraz bardziej powściągliwie podchodzą do realizacji nowych obiektów wielkoskalowych. W konsekwencji tego od co najmniej dekady nie obserwowano w Polsce wolumenu nowoczesnych projektów handlowych w budowie na poziomie poniżej 400 tys. mkw. Z drugiej strony jednak obserwuje się rozwój innych formatów handlowych, takich jak obiekty typu mixed-use czy centra typu convenience, które są odpowiedzią na zmieniające się zwyczaje zakupowe konsumentów.

Popyt na nowoczesne powierzchnie handlowe w Polsce pozostaje stabilny. Z uwagi jednak na bardzo niski współczynnik pustostanów w centrach handlowych w największych polskich miastach (średnio 3,1% pod koniec 2018 r.) potencjalne debiutujące marki (o ile wpasowują się w strategię właściciela) zmuszone są oczekiwać na zwolnienie powierzchni. Dlatego debiuty zagranicznych marek, które odnotowano w Polsce w pierwszych trzech miesiącach 2019 r. miały miejsce w większości w istniejących lub realizowanych projektach typu mixed-use.

Foto: Pixabay