Jesteś tutaj

Rynek powierzchni handlowych – realia i perspektywy

Rok 2017 przyniósł wiele ciekawych wydarzeń na polskim rynku handlowym. Firma Cresa Polska podsumowała przełomowe wydarzenia w raporcie „Retail Space Tracker” oraz przedstawiła prognozy dla branży nieruchomości handlowych na 2018 r.

Jednym z najważniejszych wydarzeń było otwarcie Galerii Północnej w Warszawie, pierwszej od 10 lat dużej galerii w stolicy. Na wyróżnienie zasługują także otwarcia: wrocławskiej Wroclavii, krakowskiej Serenady oraz lubelskiego SKENDE Shopping. Zakończyły się również rozbudowy szczecińskiego centrum handlowo-rozrywkowego Galaxy oraz warszawskiej Arkadii.

W sumie w 2017 r. otworzyło się 19 nowych obiektów handlowych o łącznej powierzchni 381 tys. mkw., w tym dziewięć centrów handlowych, siedem wolnostojących magazynów handlowych oraz trzy małe parki handlowe. Zakończono również dziewięć rozbudów istniejących obiektów.

Z drugiej strony w połowie roku podjęto decyzję o wyburzeniu zamkniętego rok wcześniej Centrum Handlowego Sosnowiec w celu zbudowania tam parku magazynowego. Tymczasowo zamknięto warszawskie centrum handlowe Fort Wola jako wstępny etap przygotowania obiektu do przebudowy, a centrum handlowe Atrium w Tczewie zakończyło ostatecznie swoją działalność.

Finalnie na koniec 2017 r. w Polsce było 14,3 mln mkw. powierzchni handlowej w 771 obiektach handlowych. Na tę liczbę złożyły się obecnie działające: 424 centra handlowe o łącznej powierzchni najmu wynoszącej ok. 10,5 mln. mkw., 69 parków handlowych, 14 centrów wyprzedażowych i 264 magazyny wolnostojące.

Całkowita podaż nowej powierzchni handlowej w 2017 r. wyniosła 426 tys. mkw. Wartość ta jest 9 proc. niższa od podaży poprzedniego roku i aż o 25 proc. niższa od średniej rocznej podaży w poprzednich pięciu latach. Dynamika wzrostu powierzchni handlowej w ostatnich dwóch latach zmniejszyła się do poziomu 3 proc., podczas gdy w okresie pięciu poprzednich lat średnie tempo rocznego przyrostu nowej powierzchni handlowej wynosiło ok. 6 proc., jednak w tym samym czasie odnotowano dynamiczny wzrost sprzedaży detalicznej, po ok. 6 proc. rocznie.

– Powolne wyhamowywanie tempa przyrostu nowej powierzchni z równoległym trendem dynamicznego wzrostu sprzedaży detalicznej świadczy o stabilnym rozwoju rynku powierzchni handlowych, na którym coraz większe znaczenie będą miały inwestycje w jakość powierzchni handlowej, ofertę poszczególnych obiektów, ciągłe podnoszenie jakości usług i tzw. shopping experience – stwierdziła Magdalena Sadal, Dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynkowych Branży Handlowej, Cresa Polska.

Obecnie w budowie znajduje się ok. 600 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Ok. 70 proc. tej powierzchni zaplanowane jest do otwarcia w tym roku. Największymi nowymi obiektami 2018 r. będą Forum Gdańsk, Galeria Libero w Katowicach i Gemini Park Tychy.

Mimo ciągle wysokiej aktywności deweloperów nieruchomości handlowych w najbliższej przyszłości spodziewamy się dalszego spadku tempa przyrostu nowej powierzchni handlowej. Natomiast większego znaczenia nabiorą zmiany jakościowe istniejących już obiektów, w postaci modernizacji i przebudów oraz dopasowywania oferty do wciąż rosnących oczekiwań klientów.

Foto: Pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

Firma Retail Institute przygotowała raport, w którym podliczyła, jakie koszty będą musiały ponieść sklepy w centrach handlowych w związku z wprowadzeniem ograniczenia handlu w niedziele. Jak wynika z wyliczeń, koszt jednostkowy za każdy sklep może wynosić nawet 10 tys. zł rocznie. 

Jest to 16 centrum dystrybucyjne sieci Biedronka w Polsce. Docelowo będzie obsługiwać łącznie 200 sklepów na terenie województwa lubuskiego, zachodniopomorskiego i wielkopolskiego. Koszt inwestycji wyniósł 113 mln zł. 

X