Jesteś tutaj

Advertisement

Sprzedaż w sklepach małoformatowych w lipcu 2019 r.

Jak wynika z danych CMR, w lipcu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 6,2% wyższa niż w lipcu 2018 r., chociaż liczba transakcji była nieco niższa niż rok temu. W porównaniu z czerwcem 2019 r. odnotowano w tym formacie placówek spadek zarówno obrotów (o 3,1%), jak i liczby transakcji (o 4,5%).

Spadki w ujęciu rok do roku to efekt niższych temperatur – w tym roku lipiec był chłodniejszy niż w 2018 r., co przełożyło się na mniejsze zakupy m.in. piwa (liczba paragonów z tą kategorią była o 6% niższa niż w lipcu 2018 r.) i lodów (spadek o 8%). Mimo to łączne obroty sklepów małoformatowych w 2019 r. były o 6,2% wyższe niż rok temu, jednak duża część tego wzrostu wynika z wyższych niż przed rokiem cen. W lipcu 2019 r. klienci sklepów małoformatowych kupili więcej i zwiększyli swoje wydatki m.in. na papierosy i inne produktów tytoniowe, wódki smakowe (wzrost wydatków o 12%), dań gotowych (wzrost aż o 27%), produkty mleczne, a także słodycze.

W porównaniu z rekordowo gorącym czerwcem br. w lipcu spadki w ujęciu wartościowym, a także pod względem liczby transakcji odnotowały wszystkie najważniejsze dla sklepów małoformatowych grupy produktów, czyli alkohole (głównie za sprawą piwa), produkty tytoniowe oraz napoje, na które klienci wydali aż o 16% mniej niż w czerwcu. Jeszcze większe spadki w ujęciu miesiąc do miesiąca odnotowała kategoria lodów.

Dane z paragonów potwierdzają, że w wielu domach lipiec to czas przygotowywania przetworów z warzyw, głównie ogórków. W ostatnim miesiącu w sklepach małoformatowych wyraźnie wzrosła sprzedaż m.in. octu (wydatki na te kategorię były ponad dwa razy wyższe niż w czerwcu) i przypraw (wzrost o ponad 50%). Warto podkreślić, że sprzedaż tych kategorii niewiele zmieniła się w porównaniu z lipcem ubiegłego roku. Wysokie ceny owoców nie zachęcały jednak do przygotowania dżemów – w lipcu 2019 r. wartość sprzedaży cukru żelującego była o prawie 50% niższa niż rok wcześniej.

Średnia wartość paragonu w sklepach małoformatowych wyniosła w lipcu 14,9 zł, czyli o 7% więcej niż rok wcześniej i o 1,4% więcej niż w czerwcu 2019 r.

Z danych CMR wynika, że okresie od stycznia do lipca 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r. o 8% - wzrost ten wynikał po części z wyższych niż przed rokiem cen, ale także z nieco wyższej liczby transakcji i większej liczby opakowań wkładanych do koszyka.

Kategoria: 

Podobne artykuły

Batony czekoladowe to bardzo popularna przekąska, dlatego właściwie każdy sklep spożywczy ma w ofercie przynajmniej kilka rodzajów tych produktów. Jak pokazują dane CMR, klienci sklepów małoformatowych do 300 mkw. mogą wybierać średnio spośród 16-17 wariantów batonów czekoladowych. W tym formacie placówek niezmiennie najwięcej batonów sprzedają firmy: Mars z markami Mars, Snickers, Twix (34% udziałów w wartości sprzedaży w 2017 r.), Ferrero (marki Kinder Bueno, Kinder Country), Nestlé (KitKat, Lion) i Wedel (m.in. marka Pawełek).

Jak wynika z danych CMR i PIH, w marcu 2019 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o prawie 17% wyższa niż w lutym, co przełożyło się na wzrost obrotów w tym kanale o nieco ponad 16%. W porównaniu marcem 2018 r. zarówno liczba transakcji, jak i wartość sprzedaży wzrosły o około 4%.

X