Ulubione przekąski Polaków

Aktualności

Ulubione przekąski Polaków

Polski konsument stając przy półce z przekąskami ma duży i zróżnicowany wybór w tej kategorii asortymentowej. Znajdzie tutaj produkty czekoladowe i bez czekolady, solone oraz niesolone, przeznaczone dla diabetyków oraz bezglutenowców, bez sztucznych dodatków czy też z ograniczoną liczbą kalorii. Producenci starają się odpowiadać na potrzeby konsumentów i podążać za najnowszymi trendami, wprowadzając na rynek coraz więcej nowych produktów.

Polską słabość do przekąsek najlepiej ukazują liczby – w ostaniem roku sprzedało się prawie 4 mld opakowań słodyczy (bez gum do żucia) o łącznej wartości 11,3 mld PLN. Porównując do poprzedniego roku wartość sprzedaży wrosła o 6,9%. Mały głód na słodycze zaspokajają najczęściej produkty czekoladowe. W ciągu ostatnich 12 miesięcy kończących się na kwietniu 2018 największą wartość sprzedaży dla całego biznesu przyniosły ciastka, tabliczki czekoladowe oraz praliny. Z kolei najwięcej sztuk opakowań sprzedało się w przypadku wafli impulsowych, cukierków i lizaków oraz ciastek.

Sprzedaż dla wielu kategorii jest mocno uzależniona od świąt, przede wszystkim Bożego Narodzenia, oraz innych okazji. Dotyczy to w szczególności tabliczek czekoladowych, pralin oraz figurek i zestawów świątecznych. Jak komentuje Magdalena Mucha, client consultant w Nielsen – Nieznacznie większy ruch w sprzedaży słodyczy odnotowujemy także we wrześniu i październiku, co wiąże się z powrotami uczniów i studentów do szkół oraz na uczelnie. Następuje wtedy wzrost sprzedaży liczby opakowań wafli, batonów, ciastek czy ciast gotowych do spożycia.

W słodycze klienci zaopatrują się przede wszystkim w sklepach spożywczych oraz w dyskontach, gdzie w ostatnim roku odpowiednio 33% i 35% wartości sprzedaży odbyło się w każdym z wymienionych powyżej kanałów. Standardowa półka produktów markowych wciąż się powiększa, głównie za sprawą batonów müsli oraz figurek sezonowych – Największy wybór mają wielbiciele ciastek: średnio 37 różnych produktów na sklep sprzedający słodycze. Wybór nie ogranicza się tylko do zdecydowania się na konkretne ciastka, dochodzi również wybór marki czy wariantu – dodaje ekspertka. Drugą kategorią zajmującą najwięcej miejsca pod względem średniej liczby produktów w sklepie są cukierki i lizaki. Jest to bardzo różnorodna kategoria: znajdują się w niej również żelki i gumy rozpuszczalne. I największe znaczenie dla sprzedaży wartościowej mają w tej kategorii właśnie żelki, w dalszej kolejności cukierki do żucia (sugusy), cukierki twarde oraz cukierki prasowane.

Produkty z kategorii słonych przekąsek odpowiadają za 3,5% wartości sprzedaży koszyka spożywczego. Dodatkowo w porównaniu do zeszłego roku wzrost wartościowy tej kategorii wyniósł 9,5%. W okresie ostatnich dwunastu miesięcy kończących się na kwietniu 2018 w ujęciu ilościowym sprzedało się 1,1 mld opakowań słonych przekąsek (164 mln kg). Co więcej, polscy konsumenci wydają na słone przekąski 3,7 mld zł rocznie. Największe segmenty rynku słonych przekąsek to: chipsy ziemniaczane, orzechy, chrupki, chipsy chlebowe oraz paluszki. Także w tych segmentach widzi się sezonowość: latem oraz w trakcie wydarzeń sportowych, chętniej kupowane są chipsy ziemniaczane oraz chrupki. W czasie świąt częściej sięga się po orzechy. Najszybszym tempem wzrostu cechują się chipsy owocowe – Jest to związane z obserwowanym w całym koszyku spożywczym trendem prozdrowotnym. To, że rynek słonych przekąsek może rosnąć na bazie tego trendu potwierdza również dwucyfrowy (+14%) wzrost wartości sprzedaży orzechów niesolonych – wyjaśnia Joanna Lorenc, client specialist w Nielsen.

Po słone przekąski najczęściej klienci wybierają się do dyskontów, tam kupowana jest jedna trzecia  wszystkich słonych przekąsek w ujęciu wartościowym. Inne ważne kanały to średnie sklepy spożywcze oraz supermarkety (odpowiadają one za odpowiednio 17% i 15% obrotu). Spośród segmentów zaliczanych do słonych przekąsek największe znaczenie dyskontów dla sprzedaży odnotowane jest dla segmentu orzechów – prawie 46% ich obrotów jest realizowana właśnie w tym kanale.

Foto: Pixabay