Zdrowe trendy również na stacjach benzynowych

Aktualności

Zdrowe trendy również na stacjach benzynowych

Polacy najbardziej przejmują się zdrowiem. Aż 26% konsumentów wskazało  zdrowie jako swoją największą obawę na nadchodzące pół roku. Nie zaskakuje więc fakt, że wyjątkowo niskie bezrobocie i lepsza sytuacja materialna konsumentów pozwalają im w większym stopniu skupić się na sobie i na zdrowiu, co z kolei przekłada się na rozwój trendu prozdrowotnego, także na rynku stacji benzynowych.

Największe znaczenie dla tego trendu ma bezsprzecznie duży format: hipermarkety i supermarkety są odpowiedzialne za ok. 50% sprzedaży zdrowej półki w Polsce. Warto podkreślić, że rośnie znaczenie placówek małoformatowych w tym obszarze i swoją szansę mają także stacje benzynowe.

Napoje stanowią drugą największą grupę, po napojach alkoholowych, produktów sprzedawanych na stacjach benzynowych – więcej niż 1/3 całej sprzedaży na stacjach generowana jest właśnie przez produkty należące do tej grupy. Poprzez napoje rozumie się napoje energetyczne, napoje gazowane, wodę mineralną, soki i napoje niegazowane, mrożoną kawę i herbatę oraz soki certyfikowane dla dzieci.

Aż 71% respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że ograniczenie spożywania napojów słodzonych może pomóc ludziom kontrolować ich wagę. Daje to miejsce dla rozwoju takich kategorii jak woda, czy napoje o obniżonej zawartości cukru, co wyraźnie można zaobserwować na rynku stacji benzynowych.

Na stacjach benzynowych największą kategorią wśród napojów są napoje energetyczne, stanowiąc ponad 1/3 wartości sprzedaży grupy. W całej kategorii, rozwijającej się w tempie prawie 9% w poprzednim roku, można wydzielić dwa segmenty energetyków: te z cukrem i bez cukru. Segment bez cukru jest wprawdzie znacznie mniejszy (ok. 8% kategorii) ale rozwija się prawie trzy razy szybciej niż produkty  standardowe, co powoduje, że jego waga widocznie wzrasta.

Drugą najważniejszą kategorię stanowią napoje gazowane, których udział w sprzedaży na stacjach benzynowych jest zbliżony do napojów energetycznych. I tutaj również obserwuje się podobną sytuację – pomimo, że obecnie waga segmentu light  jest znacznie niższa (ok. 6%), to jego tempo wzrostu jest dwukrotnie wyższe niż segmentu standardowego, co powoduje, że segment light staje się coraz ważniejszy.

„Zdrową i niskokaloryczną” kategorią, która rozwija się dynamicznie na stacjach benzynowych jest również woda. Sprzedaż wód mineralnych i źródlanych rośnie w tempie 5,9% i w zdecydowanej mierze kieruje wzrostem kategorii. Warto jednak zwrócić uwagę także na produkty alternatywne w tej kategorii, np. wody witaminowe lub posiadające inne dodatkowe właściwości, których sprzedaż rośnie znacznie szybciej (14,8% wzrostu w ciągu ostatniego roku), co może wskazywać na to, że konsumenci poszukują nowych propozycji.

Świeże soki są najmniejszym z dotychczas omawianych segmentów, ale charakteryzują się najszybszym tempem wzrostu. Ponad 36-procentowy wzrost sprzedaży produktów tego typu na stacjach benzynowych powoduje, że ich udział w sprzedaży napojów na stacjach wzrasta. Nadal znajduje się on jednak na dość niskim poziomie w porównaniu z pozostałymi placówkami małoformatowymi  (1,5% vs. 4,3%), co powoduje, że wciąż istnieje pole do rozwoju w tym zakresie.

Źródło: Katarzyna Reizer, analityczka Nielsen