Jesteś tutaj

Branża mleczarska w 2018 r.

Rekordowe ceny masła oraz rosnące ceny mleka to najważniejsze wydarzenia 2017 r. branży mleczarskiej. Zdaniem Polskiej Izby Mleka właśnie te czynniki będą miały największy wpływ na rynek mleka w 2018 r.

– W oparciu o ceny kontraktów terminowych i już ogłoszone obniżki możemy spodziewać się, że ceny mleka będą spadać od początku roku. Oczekujemy, że presja ta utrzyma się również w II kwartale 2018 r., ponieważ właśnie wtedy produkcja mleka wzrośnie, a ceny tłuszczu mlecznego nadal będą spadać z wysokich poziomów, odnotowanych w połowie ubiegłego roku. W drugiej połowie br. rynek będzie bardziej ustabilizowany – prognozuje Agnieszka Maliszewska, Dyrektor Polskiej Izby Mleka.

Oczywiście obecna sytuacja jest zupełnie inna niż w czasie kryzysu z 2015 r., kiedy to nastąpił spadek dynamiki cen, koniec kwot mlecznych, rosyjskie embargo i spadek chińskich zakupów. Obecnie kwoty mleczne to już przeszłość. Nauczyliśmy się żyć bez eksportu do Rosji, a chińskie zapasy artykułów mlecznych nie wydają się być na takim poziomie, aby powstrzymać ich od robienia zakupów. W związku z tym znacząca globalna nadpodaż z 2015 r. nie powinna powtórzyć się w tym roku.

Rok 2017 upłynął pod znakiem rekordowych cen masła. Cała Polska zastanawiała się, skąd takie wysokie ceny masła. Temat zainteresował nawet UOKiK. Produkcja masła spadała u głównych eksporterów tego produktu, a popyt na świecie był dość wysoki. Oczekuje się, że ceny interwencyjnego zakupu odtłuszczonego mleka w proszku w 2018 r. w dalszym ciągu będą niskie, co może oznaczać, że na rynek nie zostanie wprowadzona wystarczająca ilość masła, a jego cena ponownie wzrośnie pod koniec roku.

W 2018 roku handel będzie napędzany głównie przez spadek cen artykułów spożywczych. Wraz ze wzrostem produkcji i zmniejszeniem konsumpcji, Stany Zjednoczone będą posiadały więcej produktu do sprzedaży na rynek światowy. Europa również nie zostanie w tyle. Nadprodukcja mleka zostanie wykorzystana do produkcji sera, a Europa będzie niezmiennie utrzymywać swoją pozycję jako znaczący i agresywny gracz na rynku globalnym.

Foto: Pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

Polska Izba Mleka podczas konferencji w restauracji Kawelin w Białymstoku podsumowała kolejną edycję projektu „Cykl konferencji: fakty i mity o mleku”. Jego celem jest uświadamianie, jak ważnym składnikiem diety są produkty nabiałowe.

Ponad 70% eksportowanych z Polski przetworów mlecznych trafia do państw UE. Do niedawna dużymi ich odbiorcami była Rosja i Chiny. Obecnie najbardziej obiecującymi rynkami dla sprzedaży produktów mleczarskich są USA i Japonia.

X