Jesteś tutaj

Polska Rada Winiarska negatywnie o zniesieniu banderol

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa uzupełnił swoje stanowisko dotyczące decyzji Ministerstwa Rozwoju i Ministerstwa Finansów ws. likwidacji banderol.

Wcześniej ZP PRW wskazywał na wysokie ryzyko rozwoju szarej strefy na skutek likwidacji banderol. Pewnym jest, że w wyniku rezygnacji z banderol, szara strefa rozwinęłaby się szczególnie w obszarze jednostek importujących wyroby w niewielkich ilościach. Zaskakująca zatem wydaje się decyzja Ministerstwa Rozwoju i Ministerstwa Finansów, by obowiązek stosowania znaków akcyzy zlikwidować właśnie w tym najbardziej ryzykownym obszarze, a pozostawić w przypadku wiarygodnych, stabilnych i dużych przedsiębiorstw.  

Teraz rozszerzono stanowisko twierdząc, że część środowiska winiarskiego, która aktywnie działa w kierunku zniesienia obowiązku banderolowania, postuluje o zmiany, bazując na porównaniu rynku wina do rynku piwa i na tej podstawie wyciąga wnioski o przyszłości bez banderol. Jest to wielki błąd. Rynki piwa i wina to dwa diametralnie różne sektory. W przypadku piwa udział importu w zaopatrzeniu rynku jest niewielki – stanowi jedynie 2 proc., nie dziwi więc, że nielegalny import nie stanowi w tym wypadku problemu. Rynek wina wygląda zupełnie inaczej - tu produkcja krajowa jest marginalna, praktycznie całość win pochodzi z eksportu. Traktowanie tych rynków jako analogiczne nie ma w związku z powyższym racjonalnych podstaw.

Podstawowy problem, którego się spodziewamy jest związany z bardzo wysokim limitem wwozu wina, objętym zwolnieniem z akcyzy. Wynosi on 90 litrów wina na osobę. Nie jest więc trudno zorganizować w świetle prawa transport dużych ilości wina, które następnie zostanie wprowadzone do obrotu na terenie kraju.  Brak banderol uniemożliwi jego kontrolę.  Potencjalnym odbiorcą przywiezionego wina jest rynek HORECA, gdzie sprzedaż pozyskanego w ten sposób alkoholu nie stanowi problemu. W opinii ZP PRW jest to bardzo poważne zagrożenie, wobec czego Członkowie ZP PRW jednogłośnie opowiadają się przeciwko  zniesieniu banderol.

Kategoria: 

Podobne artykuły

W branży winiarskiej ogromne nadzieje pokładane są w pracach niedawno powołanego Zespołu  ds. Rozwoju Sektora Winiarskiego w Polsce oraz obietnicy premiera Mateusza  Morawieckiego odnośnie likwidacji podatku akcyzowego na cydr. Jak duże ma to znaczenie dla branży winiarskiej? Na co jeszcze liczy branża i przed jakimi wyzwaniami stoi? 

Przypominamy, że wyroby tytoniowe ze starymi znakami banderol mogą być w obrocie handlowym tylko do 28 lutego. Dotyczy to zarówno sprzedaży wyrobów przez producentów i importerów do hurtu i bezpośrednio do detalu, a także przez detalistów do odbiorców końcowych. 

X