Jesteś tutaj

Rynek malin w Polsce

Maliny, po truskawkach i porzeczkach są trzecim pod względem powierzchni i wolumenu zbiorów gatunkiem owoców jagodowych uprawianych w kraju. Polska jest największym producentem malin w Unii Europejskiej oraz piątym – po Federacji Rosyjskiej, Meksyku, Serbii i Stanach Zjednoczonych – producentem malin na świecie – podaje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.  

Udział Polski w światowej produkcji malin wynosi około 13%, a w produkcji unijnej przekracza 50%. Duża popularność uprawy malin w kraju jest wynikiem ich właściwości zdrowotnych, walorów smakowych oraz popytu ze strony przemysłu przetwórczego. Maliny spożywane są w postaci świeżej oraz przetworzonej jako mrożonki, konfitury, dżemy, kompoty oraz soki.

W ostatnich latach areał uprawy malin w Polsce jest względnie stabilny i wynosi 27–29 tys. ha, a zbiory w zależności od warunków pogodowych osiągają od 105 tys. ton do 129 tys. ton. Uprawa malin prowadzona jest przede wszystkim w województwie lubelskim, na obszarze którego zlokalizowane jest około 70% krajowych plantacji. Popularnymi odmianami malin uprawianymi w Polsce są m.in.: „Polana”, „Polka”, „Beskid”, „Benefis”.

Znaczna część krajowych zbiorów malin jest przeznaczona na eksport. Z Polski maliny eksportowane są przede wszystkim w postaci mrożonej. W 2018 r. z kraju wyeksportowano 49 tys. ton malin mrożonych, co stanowiło 42% wolumenu produkcji krajowej. Odbiorcami zagranicznymi malin mrożonych były głównie Niemcy, Belgia, Wielka Brytania i Francja. Wolumen eksportu malin świeżych był znacznie mniejszy i wyniósł 11 tys. ton. Owoce te eksportowano przede wszystkim na rynek niemiecki i holenderski.

Hurtowe ceny malin pod koniec czerwca 2019 r. kształtowały się na wysokim poziomie. Według danych Zintegrowanego Systemu Rolniczej Informacji Rynkowej MRiRW ceny malin na rynkach hurtowych w dniu 27 czerwca 2019 r., w zależności od jakości wynosiły od 18 zł/kg do 22 zł/kg wobec 6 zł/kg do 24 zł/kg przed rokiem.

Foto: Pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

Patriotyzm ekonomiczny to trend, który jest coraz popularniejszy na świecie. Społeczeństwa zachodnie zwracają coraz większą uwagę na to, by kupować towary wyprodukowane w ich kraju, a patriotyzm konsumencki jest promowany także przez polityków. Wielu Polakom takie świadome wybory są bliskie, jednak w praktyce nie bardzo im się to udaje. Wyjątkiem jest branża spożywcza.

Sieci handlowe nie oszczędzają na reklamie. W I kwartale wydatki na ten cel wyniosły 284 mln zł. To o 50 mln zł mniej niż w poprzednim kwartale, ale w ujęciu rocznym więcej o ponad 90 mln zł. 

X