Sprzedaż soków i nektarów owocowych w górę

Aktualności

Sprzedaż soków i nektarów owocowych w górę

22 sierpnia 2014

Powoli rośnie sprzedaż soków i nektarów owocowych. Pod względem konsumpcji Polska zbliża się do średniej unijnej, choć wciąż pijemy mniej niż jest to zalecane przez ekspertów. Zwiększenie spożycia i sprzedaży soków mogłoby pomóc w zagospodarowaniu przynajmniej części z nadpodaży jabłek. Do produkcji napojów owocowych każdego roku zużywa się 260 tys. ton jabłek. Rocznie Polacy spożywają około 700 mln litrów soków i nektarów, co daje nam szóstą pozycję w Europie. Statystyczny Polak wypija rocznie ok. 19 litrów soków i nektarów (z czego 11,7 litra to soki). To niewiele mniej od średniej europejskiej (21 litrów), choć wciąż dużo mniej od liderów zestawienia – Niemców (32 litry) i Austriaków (26 litrów). Jak wynika z badań Nielsena, sok jabłkowy jest drugim, po pomarańczowym, najczęściej wybieranym sokiem w Polsce – przeciętny Polak wypija w ciągu roku ok. 3 litrów soku i nektaru jabłkowego. Do wyprodukowania 1 litra potrzeba ok. 6 owoców. W obliczu embarga na polskie jabłka nałożonego przez Rosję zwiększenie sprzedaży i konsumpcji napojów jabłkowych pomogłoby zagospodarować nadmiar owoców na rynku. Polska jest największym eksporterem jabłek na świecie. Związek Sadowników RP szacuje, że w 2013 r. wyeksportowano ponad milion ton tych owoców, z czego zdecydowana większość (800 tys. ton) trafiła do Rosji. Rynek soków, nektarów i napojów wart jest ok. 3,5 mld zł. Połowę rynku pod względem ilościowym stanowią napoje owocowe – chętnie kupowane przez Polaków przede wszystkim ze względu na cenę.

Źródło: biznes.newseria.pl

Zdjęcie: sxc.hu