Jesteś tutaj

Trendy sprzedaży w sklepach małoformatowych w październiku 2017 r.

Jak wynika z danych CMR, w październiku 2017 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 były o 2,3 proc. wyższe niż we wrześniu i aż o 7,8 proc. wyższe niż w październiku 2016 r. Całkowita liczba transakcji utrzymała się na poziomie sprzed miesiąca, a w ujęciu rok do roku wzrosła o około 3 proc.

Październik to czas, kiedy w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyraźnie spada sprzedaż kategorii typowo letnich, takich jak piwo czy napoje czy lody. W październiku 2017 r. liczba paragonów, na których pojawiały się lody impulsowe lub familijne, była o ponad 50 proc. niższa niż we wrześniu. Klienci sklepów małoformatowych chętniej sięgali w tym czasie po czekolady (wydatki na tę kategorię były prawie 9 proc. wyższe niż we wrześniu) czy batony, wzrosło również zainteresowanie gorącymi napojami, takimi jak herbaty (wzrost wartości sprzedaży w ujęciu mdm o 8 proc.) czy kawy. W  ostatnim miesiącu w sklepach małego formatu znacznie lepiej niż we wrześniu sprzedawały się też praliny (wydatki na nie zwiększyły się aż o 30 proc.), ale za ten wzrost odpowiadała głównie jedna okazja - Dzień Nauczyciela. Październik, a szczególnie ostatnie jego tygodnie, to okres, w którym szczyt sprzedaży osiągają znicze – również w tym roku wydatki na tę kategorię w październiku były kilkukrotnie wyższe niż w poprzednich miesiącach.

W ujęciu rok do roku w październiku 2017 r. w sklepach małoformatowych do 300 m2 odnotowano wzrost zarówno liczby transakcji, jak i obrotów. Wyższa wartość sprzedaży to efekt wzrostu cen żywności, ale też nieco cieplejszego niż w 2016 r. października, co przełożyło się na wyższą niż przed rokiem liczbę transakcji z piwem oraz napojami. Jak pokazują dane CMR, w ostatnim miesiącu w sklepach małoformatowych wzrosła sprzedaż najważniejszych kategorii produktowych, czyli alkoholu i wyrobów tytoniowych – wydatki na nie były odpowiednio o 7 proc. i o 5 proc. wyższe niż przed rokiem. Jak pokazują  dane paragonowe klienci częściej niż przed rokiem sięgali również po produkty, łatwe w przygotowaniu i oszczędzające czas, takie jak różnego rodzaju dania gotowe - liczba paragonów z gotowymi daniami chłodzonymi wzrosła w porównaniu z październikiem 2017 r. o niemal 30 proc., podobny wzrost odnotowały dania instant. Wyraźnie zwiększyło się także zainteresowanie zdrowymi przekąskami, takimi jak na przykład batony zbożowe (wzrost liczby transakcji o 11 proc.) czy chipsy owocowe (wzrost o 25 proc.). Duże wzrosty w ujęciu wartościowym odnotowały kategorie, które w ostatnim czasie znacząco podrożały, jak jajka czy masło (w październiku wydatki na kategorię były o 24 proc. wyższe niż rok wcześniej, mimo iż liczba transakcji spadła o około 13 proc.).

Z danych paragonowych gromadzonych przez CMR wynika, że średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 w październiku 2017 r. wyniosła 13,6 zł, czyli o ponad 4 proc. więcej niż w październiku 2016 roku i o prawie 3 proc. więcej niż we wrześniu br.

Foto: pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

Średnia kwota, jaką europejscy konsumenci dysponują na wydatki i oszczędności w 2017 r. wyniosła13 937 euro na osobę. Rozporządzalny dochód netto konsumentów w 42 krajach znacznie się od siebie różni. Wynika to z badania GfK – „Purchasing Power Europe 2017”. Można się z niego dowiedzieć, jak na tle innych krajów wypada Polska.

Najważniejszą formą przyciągnięcia klientów do sklepu jest obniżka cen oferowanych produktów. Działa ona jednak na coraz mniejszą liczbę osób. Dla coraz większej rzeszy ludzi ważna staje się jakość. O trendach na rynku promocji pisze Dziennik Gazeta Prawna.

X