Wzmacnianie polskich marek i ekspansja kapitałowa firm

Aktualności

Wzmacnianie polskich marek i ekspansja kapitałowa firm

14 października 2019

Polski eksport wzrósł od przystąpienia do Unii Europejskiej czterokrotnie, a jego nadwyżka nad importem osiągała w ostatnich trzech latach aż 70-80 mld zł, jednak za dynamiczny wzrost odpowiadają głównie lokalne spółki-córki globalnych koncernów, a nie firmy z polskim kapitałem – to wniosek z raportu Banku Pekao przedstawionego na warszawskiej konferencji CEO Summit.

– Żeby utrzymać wzrost pozycji gospodarczej kraju, Polska potrzebuje wzmocnienia swojego wizerunku na świecie, a polskie firmy muszą globalnie promować własne marki – mówił prezes Banku Pekao Michał Krupiński otwierając obrady CEO Summit.

Konferencja została zorganizowana przez Bank Pekao wraz z amerykańskim think-tankiem Atlantic Council, a jej przewodnim tematem było poszukiwanie sposobów na międzynarodowy rozwój polskich firm, aby mogły stać się „globalnymi czempionami”.

– Już obecnie w branży meblarskiej czy drobiowej polscy producenci są w ścisłej czołówce światowych eksporterów – mówił Michał Krupiński. Według niego, przyszedł jednak czas, aby polska gospodarka przechodziła z fazy eksportowej w ekspansję kapitałową, czyli w stronę fuzji i przejęć.

Reprezentujący Atlantic Council, były ambasador USA w Polsce Daniel Fried podkreślał, że w ciągu ostatnich 30 lat Polska osiągnęła fenomenalny sukces gospodarczy, którego efektem było potrojenie PKB w czasie życia jednego pokolenia Polaków. Według niego, dalszy rozwój jest możliwy pod warunkiem kontynuowania ochrony własności prywatnej, zapewnienia bezpieczeństwa umów i równego traktowania firm, jak również utrzymywania rozdziału polityki od gospodarki.

– Kolejnym poziomem rozwoju, na który może wejść Polska, jest osiągnięcie przez polskie firmy pozycji globalnych czempionów oraz wzmocnienie międzynarodowego wizerunku kraju w wymiarze gospodarczym – mówił ambasador Fried.

Członek zarządu Banku Pekao Piotr Wetmański powiedział, że polskie przedsiębiorstwa muszą brać pod uwagę pogorszenie się współpracy międzynarodowej i rosnące znaczenie gospodarek narodowych. Istotnym czynnikiem jest też spowolnienie – do poziomu 0-1% – wzrostu gospodarczego w państwach Unii Europejskiej, gdzie trafia 80% polskiego eksportu.

Tym bardziej też – jak sugeruje raport – istotne jest wychodzenie polskich firm z własnymi markami na rynki pozaeuropejskie. Również Polska jako państwo powinna intensywnie wspierać eksporterów. Jak wskazał Piotr Wetmański, nakłady na międzynarodowe wsparcie polskich przedsiębiorców są niższe 10-, 20-krotnie niż w Niemczech czy Wielkiej Brytanii.

W międzynarodowej konferencji CEO Summit wzięło udział ponad 200 przedsiębiorców, analityków, inwestorów i naukowców z całego świata.

Źródło: Centrum Prasowe PAP

Foto: Pixabay