Zobacz, którzy producenci wody butelkowanej dbają o partnerskie relacje z niezależnym handlem detalicznym

Aktualności

Zobacz, którzy producenci wody butelkowanej dbają o partnerskie relacje z niezależnym handlem detalicznym

Zobacz, którzy producenci wody butelkowanej dbają o partnerskie relacje z niezależnym handlem detalicznym

Poznaj RÓWNYCH W BIZNESIE

W kategorii „Woda butelkowana” podium należy do polskich producentów. Najlepiej zbilansowaną politykę dystrybucji i cen prowadzi Muszynianka. Za nią uplasowały się firmy Maspex i Nałęczów Zdrój, wyprzedzając zagranicznych wytwórców – nawet tych z dużo większym udziałem w sprzedaży.

Prezentujemy najnowszą, piątą odsłonę rankingu „Równi w Biznesie”. Przygotowany został przez Polską Izbę Handlu w celu pokazania, w jaki sposób działający na polskim rynku producenci wody butelkowanej współpracują z niezależnym handlem detalicznym. Wyróżniając tych, którzy sprawiedliwie traktują zarówno wielkoformatowe, jak i małoformatowe sklepy, promuje on dobre praktyki i inicjuje dyskusję o kondycji polskiego handlu.

Wydawać by się mogło, że nie ma bardziej podstawowego produktu spożywczego niż woda i że akurat w tym sektorze powinny panować równe szanse w konkurencji między dużymi a małymi graczami. Z badań Polskiej Izby Handlu wynika jednak, że również w przypadku tej kategorii produktów polityka dystrybucji u wielu producentów jest mocno nierówna i dyskryminuje małopowierzchniowe sklepy kosztem dyskontów, supermarketów i hipermarketów. Wielkie sieci handlowe nierzadko otrzymują lepszą produktowo i cenowo ofertę, dzięki czemu wydają się bardziej konkurencyjne. Najbardziej w tej sytuacji tracą konsumenci, którzy preferują zakupy w lokalnych sklepach, gdzie często nie są jednak w stanie nabyć swoich ulubionych produktów w korzystnej cenie. Ranking „Równi w Biznesie” nagradza producentów, którzy nie zapominają o tej grupie klientów i starają się dotrzeć również do niej, wspierając przy tym małoformatowe sklepy.

ZAPANOWAŁA MODA NA WODĘ?

Piąta edycja rankingu „Równi w Biznesie” przygląda się polskiemu rynkowi wody butelkowanej. Od wielu lat notuje on fenomenalny wzrost. Woda stała się najpopularniejszym napojem bezalkoholowym pitym przez Polaków. Ma to związek z rosnącą z roku na rok troską o zdrowie. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z potrzeby nawadniania swojego organizmu, choć wciąż jeszcze pijemy mniej niż zalecane przez lekarzy i dietetyków 2 litry wody dziennie. Jednocześnie rośnie świadomość negatywnego wpływu na zdrowie większości popularnych słodkich napojów gazowanych. W tej sytuacji ze 100 litrów napojów bezalkoholowych wypijanych przez statystycznego Polaka aż 45 przypada na wodę, a jej udział w rynku cały czas się zwiększa.

POLSKIE FIRMY ZDOMINOWAŁY RANKING

Już po raz kolejny ranking Polskiej Izby Handlu pokazuje, że to lokalnym producentom bliższe są zrównoważone relacje z wielko- i małoformatowym handlem niż globalnym koncernom. Lider sprzedaży wody butelkowanej w Polsce, firma Danone (na naszym rynku obecna głównie za sprawą wody Żywiec Zdrój), został sklasyfikowany dopiero na 6. miejscu. Najbardziej właściwą politykę według rankingu „Równi w Biznesie” stosuje Muszynianka. To firma od przeszło 60 lat działająca jako spółdzielnia pracy, niejednokrotnie opisywana w mediach jako wzór zdrowego podejścia do prowadzenia biznesu. Nic więc dziwnego, że dobre praktyki wypracowane wewnątrz firmy przekładają się na właściwe relacje z partnerami handlowymi. Kolejne miejsca w rankingu również należą do polskich firm. Na drugim sklasyfikowany został Nałęczów Zdrój, producent wody Cisowianka, a na trzecim Maspex, znany klientom dzięki sokom owocowym i wodom Kubuś.

Teraz, w okresie letnim, sięgamy po wodę dużo chętniej niż po inne, gorące lub słodkie napoje. Z roku na rok jej spożycie w Polsce rośnie w dwucyfrowym tempie. Wciąż jednak pijemy o 1/3 mniej wody butelkowanej niż Niemcy, więc można podejrzewać, że jej rynek w najbliższych latach wzrośnie jeszcze bardziej, zbliżając się do europejskich trendów. Tak z pewnością się stanie, gdy producenci zadbają o to, by ich oferta była równie atrakcyjna dla kogoś, kto kupuje co rano butelkę mineralnej w swoim osiedlowym sklepie, jak i dla osób, które raz w tygodniu nabywają dwie zgrzewki w supermarkecie. Ważne jest, by rozmaite podmioty obecne na rynku dbały o równowagę w handlu detalicznym i stosowały sprawiedliwą politykę dystrybucji wobec dużych i małych graczy.

Waldemar Nowakowski – Prezes PIH