Jesteś tutaj

Międzynarodowy Dzień Czekolady – 4 września

4 września świętujemy Międzynarodowy Dzień Czekolady. To, że czekolada jest przysmakiem i sprawia przyjemność, to oczywiste. Jednak naukowcy z Uniwersytetu Harvarda w Bostonie twierdzą również, że dobrze wpływa na stan zdrowia...

W ubiegłym roku na świecie zjedzono 70 tys. ton kakao więcej, niż go wyprodukowano. Coraz droższe kakao to efekt obaw o podaż tego surowca na świecie. Kakao produkowane jest w większości w Afryce Zachodniej – najwięksi producenci to Wybrzeże Kości Słoniowej oraz Ghana. Nie dość, że jest to region niestabilny politycznie, to jeszcze zdarzają się tam długotrwałe susze lub ulewne deszcze – a więc anomalie pogodowe, które niszczą wrażliwe krzewy kakaowca. Do tego dochodzi również nienasycony apetyt konsumentów na czekoladę, która w ostatnim czasie zyskuje coraz większą popularność m.in. w Chinach. Powodem nadmiernego popytu na kakao jest także coraz większa sprzedaż ciemnej czekolady, w której zawartość kakao wynosi nawet 70%. Wszystkie te czynniki znacznie wpływają na cenę kakao, która od 2013 r. wzrosła aż o 60%. Producenci czekolady zostali zmuszeni zatem do podniesienia cen swoich produktów, co nie zawsze potrafią zrozumieć i zaakceptować dystrybutorzy sieci handlowych.

Europejczycy rozsmakowali się w czekoladzie

Można powiedzieć, że stary kontynent jest miejscem czekoladą płynącym. Pod tym względem prym wiedzie Szwajcaria, gdzie spożywa się najwięcej czekolady na świecie. Przeciętny mieszkaniec tego kraju zjada prawie 12 kg czekolady rocznie. Podobnie jest w Belgii, w której można znaleźć około 2000 sklepów wyłącznie z czekoladą, 16 muzeów poświęconych czekoladzie i 12 fabryk czekolady. Bruksela zaś to najbardziej czekoladowa stolica świata, a to dlatego, że belgijska czekolada uznawana jest za najlepszą na świecie. W całym mieście wiele jest sklepików z ręcznie wykonanymi, czekoladowymi pralinkami o niesamowitych kształtach i smakach.

Historia czekolady

Pierwsi uprawę kakaowca rozpoczęli Olmekowie, lud zamieszkujący dzisiejsze tereny Meksyku. To jednak Majowie jako pierwsi opracowali metodę fermentacji, prażenia i mielenia ziaren. Zwyczaj spożywania czekolady przejęli później Aztekowie, wprowadzając przy okazji istotne zmiany receptury. Natomiast pierwszym Europejczykiem, który docenił wartość kakaowego ziarna był Krzysztof Kolumb. Podczas ostatniej podróży w 1502 r do Nowego Świata żeglarz dotarł do wyspy Guanaja u wybrzeży dzisiejszego Hondurasu. Stamtąd zabrał nasiona nieznanej mu rośliny, którą Indianie nazywali cacao....

Źródło miłości

Bardzo duża liczba mikroelementów i minerałów sprawia, że kakao posiada właściwości lecznicze – regeneruje komórki, jest też przeciwutleniaczem, a więc opóźnia proces starzenia. Kakao pozytywnie wpływa również na układ krwionośny – zmniejsza ryzyko miażdżycy, obniża ciśnienie krwi i chroni serce. To ono może też poprawić nam humor, a wszystko za sprawą fenyloetyloaminy, która odpowiada m.in. za stan zakochania.

Nowa nauka – czekologia

Czekolada doczekała się też własnej dyscypliny naukowej o intrygującej nazwie „czekologia”. Specjalistą w tej dziedzinie jest nowozelandzki psychoterapeuta Murray Langham. Twierdzi on, że czekolada kryje sekrety naszej osobowości i preferowany smak jest naszą najlepszą wizytówką. Aby poznać czyjąś czekoladową osobowość wystarczy poczęstować pudełkiem czekoladek. Pierwsza wybrana pralinka odzwierciedla dominującą cechę charakteru. A zatem miłośnicy czekolady białej to osoby z wrodzonym zmysłem sprawiedliwości, posiadający naturalną sympatię dla innych; czekolady mlecznej – żyjące emocjonalnie w przeszłości, romantycy; czekolady gorzkiej – wiarygodne, będące koneserami, szanowani fachowcy, mało elastyczni, a czekolady czarnej – posiadające perspektywiczne spojrzenie na życie. Natomiast wszystkich rodzajów czekolady to osoby elastyczne, towarzyskie i nowoczesne.

 

Kategoria: 

Podobne artykuły

Kinder, Milka i Wedel to najbardziej promowane marki czekolady w pierwszym kwartale 2014 r. Najczęściej obecne w dyskusjach internautów są Milka i Wedel – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. Wydatki na reklamę zwiększają obecność produktu w świadomości ludzi, co może, ale nie musi, przekładać się na szybkie zwiększenie ich obecności w mediach społecznościowych. 

Polacy w ubiegłym roku kupili o ponad 2% mniej słodyczy niż w 2014 r. Producenci w tej trudnej sytuacji rynkowej, na którą dodatkowo wpłynęła utrzymująca się deflacja oraz wysokie ceny kakao i orzechów laskowych, szukają szans na zwiększenie rentowności poprzez wprowadzanie nowych produktów. Taka strategia okazała się skuteczna dla Wedla, który pomimo słabej koniunktury zanotował kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży.

X