Napoje bezalkoholowe – aktualny obraz rynku

Aktualności

Napoje bezalkoholowe – aktualny obraz rynku

Koszyk napojów bezalkoholowych w okresie październik 2017 – wrzesień 2018 r. wart był 15,3 mld zł i odpowiadał za 14,7% wartości sprzedaży kategorii spożywczych. Napoje bezalkoholowe odpowiadają za 1/8 sprzedaży wartościowej koszyka spożywczego w Polsce, stanowiąc jednocześnie 9% całego koszyka FMCG – wynika z analiz Nielsena.

W ostatnich dwunastu miesiącach zakończonych we wrześniu 2018 r. odnotowały one prawie dwukrotnie wyższe tempo wzrostu (+10,7%) niż cały koszyk spożywczy (+5,5%). Wpływ na to miała bez wątpienia pogoda – ciepła wiosna i lato przełożyły się na silne wzrosty sprzedaży tych kategorii.

Należy podkreślić także silną sezonowość sprzedaży napojów bezalkoholowych – rośnie ona podczas ciepłych miesięcy, spada natomiast wraz ze spadkiem temperatur.

Rynek napojów bezalkoholowych odnotował bardzo dobry sezon w 2018 r. Nie oznacza to jednak, że nie mierzy się w wyzwaniami jakie stawia przed nim coraz bardziej wymagający konsument.

Główne trendy jakie obserwujemy dziś na rynku to przede wszystkim: silny wpływ trendu prozdrowotnego na kategorie, wspomagający sprzedaż wód butelkowanych i wymagający odpowiedzi producentów w wielu innych kategoriach (napoje light, naturalne słodziki, soki i herbaty nie z koncentratu); wzrost sprzedaży małych opakowań zwłaszcza w miesiącach letnich; wzrost sprzedaży napojów energetyzujących; poszerzenie się repertuaru dostępnych napojów bezalkoholowych o piwa bezalkoholowe.

Warto zauważyć, iż w 2018 r. oprócz wysokich temperatur w miesiącach letnich, mieliśmy do czynienia również z bardzo ciepłą wiosną. Przełożyło się to na wysokie wzrosty sprzedaży napojów bezalkoholowych, a sam sezon rozpoczął się wcześniej niż w poprzednich latach. Przykładowo już w kwietniu 2018 r. sprzedaż wartościowa wody butelkowanej była o 1/4 wyższa niż w tym samym czasie rok wcześniej. Poziom sprzedaży osiągnięty w szczycie sezonu 2018 był również znacząco wyższy niż obserwowany w ostatnich dwóch latach – sprzedaż wartościowa wody butelkowanej w sierpniu 2018 r. przewyższyła wartość analogicznego miesiąca rok wstecz o 23%. Podobny wzrost odnotowały napoje energetyzujące, izotoniczne i witaminowe. Dla napojów gazowanych i herbat mrożonych sprzedaż w sierpniu 2018 r. była o 12% wyższa niż w sierpniu 2017 r.

Foto: Pixabay