Jesteś tutaj

Spontaniczny jak... Polak

Planowane wydatki? Raczej nie w Polsce. Według najnowszych badań zaledwie co 10 konsument na zakupy wybiera się z wcześniej przygotowaną listą, a co trzeci robi to rzadko lub prawie nigdy. Wpływ tego trendu widać nie tylko w zawartości koszyka, a także w działaniach marketingowych firm.

Co kupują polscy konsumenci? Jak wynika z badań opublikowanych przez GUS, podobnie jak w poprzednich latach największą grupę, pochłaniającą niemal 25% miesięcznego budżetu domowego w 2018 r., stanowiły wydatki na żywność i napoje bezalkoholowe. Co warte podkreślenia, z raportu „Polska w Unii Europejskiej 2019” dowiadujemy się również, że Polacy na te dwie kategorie produktowe wydają o 4,6% więcej, niż przeciętni mieszkańcy innych krajów członkowskich. Paradoksalnie nie wiąże się to jednak ze wzrostem wydatków w Polsce. W większości z wyróżnionych grup społeczno-ekonomicznych w 2018 r. wysokość miesięcznych kosztów ponoszonych przez osobę nieznacznie spadła w porównaniu do 2017 r.

Zakupowe koszyki polskich klientów najczęściej zapełniają się spontanicznie, a jak podaje Polska Federacja Banków Żywności wybór produktów, które wcześniej nie były planowane deklaruje niemal ¾ przebadanych osób. Po co najczęściej sięgają Polacy? – Wśród produktów, które wybierają konsumenci ważne miejsce zajmują produkty impulsowe a więc te znajdujące się przy kasie. Najczęściej są to drobne słodycze, które Polacy zjadają od razu bądź niedługo po wyjściu ze sklepu oraz gumy do żucia – mówi Michał Bonecki, Consumer Marketing Manager w Perfetti Van Melle Polska. Spontanicznym zainteresowaniem klientów cieszą się także produkty wyróżniające się na sklepowej półce. Wiedzą o tym producenci, dlatego dokładają wszelkich starań, aby przyciągnąć uwagę konsumenta. Liczy się nie tylko opakowanie i ekspozycja, ale także aktywności promocyjne w social media, outdoorze, czy w formie samplingów.

Zawartość i wielkość koszyka polskiego konsumenta ma ogromny wpływ na sytuację całego rynku.  Według ostatnich danych GUS, sprzedaż detaliczna w ostatnich miesiącach zyskuje. W październiku wzrost, w porównaniu do tego samego okresu z 2018 r. wyniósł 4,6%, a we wrześniu 7%. Najwięcej zyskały firmy prowadzące sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach (o 9,1% wobec 5,9% wzrostu przed rokiem).

Zakupy bez planu stanowią ważny element, wpływający na wydatki Polaków. Klienci sięgający po produkty spontanicznie, lepiej reagują na oferowane przez producentów promocje, łatwiej też ulegają działaniom marketingowym. Firmy, które to zauważą i wykorzystają, mają szansę na zwiększenie swoich zysków.

Kategoria: 

Podobne artykuły

Z każdym rokiem półki sklepowe coraz bardziej uginają się od dużej liczby produktów z tej samej kategorii. Paradoksalnie, jak wynika z badań Nielsena, właśnie z tego powodu  przeciętny konsument zauważa średnio tylko 4 na 10 artykułów. Co marki mogą zrobić, aby się wyróżnić?

Najstarsi przedstawiciele generacji Pokolenia Z właśnie stają się samodzielnymi konsumentami. Jacy są? Co lubią, czy rzeczywistość, w której zostali wychowani warunkuje ich decyzje zakupowe? Przed tymi pytaniami stają właśnie współczesne marki, które chciałyby dotrzeć do serc (i portfeli) nowej, pokaźnej grupy potencjalnych klientów. Jakie strategie obiorą?

X