Jesteś tutaj

Trend „eko” w branży winiarskiej

Przedstawiciele branży winiarskiej przyznają, że w związku z rosnącą świadomością konsumentów, wina oraz inne napoje winiarskie, pochodzące z certyfikowanych upraw ekologicznych, posiadają duży potencjał rynkowy. Obecnie niemal każdy liczący się dystrybutor posiada w swoim portfolio ofertę produktów „eko”. Wina organiczne to aktualnie jeden z głównych światowych trendów.

Globalnie, wina organiczne  stanowią ok. 3,6 % całego rynku wina (jak podaje BeverageDaily).  Z badań  IWSR wynika, że w 2017 r.  na całym świecie wypito ponad 670 mln butelek wina ekologicznego, dla porównania w 2012 r. było to ok. 350 mln.  Ale jak mówią eksperci, świat wina organicznego jest w trakcie pełnej ekspansji, bo też z coraz większą uwagą i troską podchodzimy do tego, co pijemy, jemy, jak żyjemy. Przewiduje się, że  do  roku 2022  na całym świecie będzie się piło ponad miliard butelek wina organicznego rocznie.

Około 90 %  powierzchni ekologicznych winnic zlokalizowanych jest na terenie krajów Unii Europejskiej. W tej chwili ich obszar przekracza 400 tys. hektarów (od 2007 r. wzrósł o 234%).

Główni producenci win organicznych to Hiszpania, Włochy i Francja, konsumenci – przede wszystkim Europejczycy. Jak mówi Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, prym wiodą tu Niemcy, Francuzi i Brytyjczycy – to oni łącznie konsumują połowę światowej produkcji „bio”. – Polski nie ma na liście znaczących konsumentów – pijemy  bardzo mało wina w ogóle, a udział żywności ekologicznej w polskim rynku spożywczym jest o rząd wielkości  niższy od średniej unijnej. Producenci i importerzy branży winiarskiej widzą jednak bardzo duży potencjał w tym segmencie  i w ostatnim czasie odczuwają istotny wzrost zainteresowania produktami „eko” wśród konsumentów – zauważa Prezes ZP PRW.

Foto: Pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

W 2018 r. znacząco wzrosła wartość napojów winiarskich wywożonych z Polski. Tak wynika z danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej dotyczących eksportu wyrobów alkoholowych. Jak tłumaczą eksperci zrzeszeni w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, to efekt wyższej jakości eksportowanych wyrobów. Ta sytuacja  jest odzwierciedleniem tego, co dzieje się aktualnie w branży winiarskiej – wyroby tanie, niskiej jakości, odchodzą do historii.

Jeszcze dekadę temu w Polsce działało 26 producentów wina. Obecnie jest ich już ponad 200, łączna powierzchnia upraw przekroczyła 330 hektarów, a produkcja wina – 5,2 tys. hektolitrów. Polskie wino cenione jest za charakterystyczny smak i kwasowość. Z trunkami europejskimi Polska może konkurować winem lodowym produkowanym z winogron zamarzniętych na krzewach. Zdaniem ekspertów wkrótce Polska może stać się poważną konkurencją dla winiarskich potęg.

X