Herbaciane preferencje Polaków

Aktualności

Herbaciane preferencje Polaków

16 kwietnia 2015

Marka „Czas na Herbatę” postanowiła sprawdzić, jak wyglądają herbaciane preferencje Polaków i w tym celu przeprowadziła badanie wśród swoich klientów. Jakie były wyniki?

Picie herbaty to dla wielu osób stały i obowiązkowy element harmonogramu dnia. Niektórzy piją ją z samego rana, na pobudzenie i wprowadzenie się w dobry nastrój. Inni nie przetrwają 8 godzin intensywnej pracy bez dużego kubka czy filiżanki tego aromatycznego napoju. Dla kolejnej grupy herbata stanowi natomiast nieodzowny element kolacji i wieczornego relaksu lub jest sposobem na wyciszenie przed snem. Badanie przeprowadzone przez markę „Czas na Herbatę” wykazało, że zdecydowana większość Polaków nie wyobraża sobie dnia bez wypicia przynajmniej jednego kubka herbacianego naparu. Prawie połowa ankietowanych w ciągu doby pije 3-4 filiżanki, jedna trzecia – jedną lub dwie, natomiast pozostali deklarują, że minimum to 5 lub 6 wypitych filiżanek napoju. Jeżeli chodzi o ulubione miejsce, w którym respondenci sięgają po kubek z herbatą zdecydowanie jest nim własny dom. Drugą pod względem popularności odpowiedzią była „Praca”, natomiast kawiarnię lub restaurację wybrała nieliczna grupa ankietowanych.

Wydawać by się mogło, że ulubioną i najczęściej kupowaną przez Polaków herbatą jest herbata czarna. Okazuje się jednak, że w przeprowadzonym przez „Czas na Herbatę” badaniu zajęła ona dopiero drugie miejsce. Nieznacznie wyprzedziła ją bowiem herbata zielona i to jej właśnie przypadła palma pierwszeństwa. Na kolejnych miejscach w rankingu popularności uplasowały się: herbata owocowa, czerwona, biała, rooibos oraz yerba mate. W kwestii formy herbaty (jednorodna czy z dodatkami) zdania były zróżnicowane w zależności od płci ankietowanych. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni stawiali na herbaty z dodatkami w postaci owoców, kwiatów itp., jednak ta tendencja zdecydowanie bliższa jest paniom.

Relaks, przyjemność, ciepło i wyciszenie – takie określenia najczęściej pojawiają się w sytuacji, gdy pada pytanie o skojarzenia związane z herbatą. Okazuje się, że picie herbaty postrzegane jest nie tylko przez pryzmat jej przydatności (uzupełnienie płynów, zaspokojenie pragnienia), ale również wiąże się konkretnymi emocjami i odczuciami. Dzieje się tak, ponieważ herbata jest napojem, który z jednej strony sprawdza się w sytuacjach towarzyskich i kojarzy się z czasem spędzonym z rodziną czy przyjaciółmi, z drugiej natomiast – towarzyszą jej określone rytuały, budujące przyjazną, ciepłą atmosferę. Pozytywne emocje w wielu osobach budzi również sam proces wyboru herbaty, szczególnie jeżeli chodzi o wersję liściastą. Badanie przeprowadzone przez „Czas na Herbatę” pokazuje, że decyzja o wyborze konkretnej herbaty najczęściej podejmowana jest spontanicznie, pod wpływem chwili, a bardzo duże znaczenie dla konsumentów ma wygląd i zapach.