artykuły kosmetyczne

Trend na ekologiczne i naturalne produkty jest obecny na rynku od kilku lat i nic nie wskazuje, aby miał z niego szybko zniknąć. Podczas gdy w branży spożywczej trend ten jest na etapie pewnej dojrzałości i dotyka przy tym szeroko rynku „mainstreamowego”, to w branży kosmetycznej umiejscawiamy go jeszcze na etapie szybkiego dojrzewania.

Po niemal dwóch latach od rozpoczęcia prac legislacyjnych, ustawa o produktach kosmetycznych z dnia 4 października 2018 r. została opublikowana w Dzienniku Ustaw RP. Ustawa obowiązywać będzie od 1 stycznia 2019 r. Celem nowej ustawy jest zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa konsumentów poprzez zwiększenie nadzoru nad produktami kosmetycznymi.

Od wstąpienia do Unii Europejskiej polski eksport piwa zwiększył się o przeszło 340%. Z kolei producenci kosmetyków informują o wzroście eksportu o 16% rocznie. Podczas debaty na Kongresie 590 w Jasionce koło Rzeszowa przedstawiciele obu branż podkreślali, że jest to dobry moment na budowanie na całym świecie rozpoznawalności produktów wyprodukowanych w Polsce.

Według ekspertów Santander Bank Polska rynki azjatyckie, w tym głównie chiński, będą kluczowe dla dalszego rozwoju krajowych firm kosmetycznych. Chiny są dużą szansą z racji rosnącego popytu i siły nabywczej konsumentów, ale także dlatego, że państwo to bardzo wyraźnie otworzyło się na towary z zagranicy. Świadczą o tym m.in. zakończone właśnie targi China International Import Expo (CIIE) – pierwsze w historii targi dla firm zainteresowanych importem.Właśnie podczas tej imprezy  wystawcy kosmetyczni byli jednymi z najbardziej obleganych.

Badanie Meaningful Brands jest pomiarem siły marki opartym o metodologię sieci Havas i do tej pory na świecie zostało zrealizowane 8 razy. Badanie opiera się na założeniu, że to konsument powinien zawsze być punktem wyjścia i odniesienia, nie zaś marka jako taka. Dlatego też metodologia oparta jest o pomiar tego, czy i co marki wnoszą w życie konsumentów. Wizerunek marki, intencja zakupowa czy chęć polecenia nie są w tym podejściu kluczowe, jako pochodne realnych korzyści, które marki wnoszą w życie konsumentów.

W 2019 r. wejdzie w życie ustawa o produktach kosmetycznych, która ma uregulować i dopełnić obowiązujące prawo, a także zwiększyć ochronę konsumentów. Nowe przepisy nałożą na producentów i dystrybutorów kosmetyków szereg obowiązków, a także kary finansowe w razie błędów lub niedociągnięć. Etykiety i oznakowania dotyczące składu kosmetyków będą ujednolicone, a kontrola nad produkcją zostanie zaostrzona.

Według raportu firmy PMR Consulting & Research pt. „Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2017-2022” na koniec 2016 r. przychody ze sprzedaży kosmetyków do pielęgnacji ciała stanowiły 17,3% przychodów całego polskiego rynku kosmetycznego.

X

Przeczytaj również