badania rynku

Łatwy i powszechny dostęp do informacji, który w ciągu ostatnich lat otrzymali konsumenci dzięki rozwojowi technologii cyfrowych sprawia, że wyszukiwanie okazji cenowych na rynku i nabywanie produktów w sposób smart jest teoretycznie coraz prostsze.

Polacy wydadzą dwa razy więcej pieniędzy na prezenty, niż na przygotowanie wigilijnych potraw. Wzrost cen żywności w ciągu roku spowodował, że na produkty spożywcze wydamy więcej niż przed rokiem – wynika z szacunków Open Finance.

Średnio polska rodzina wyda na tegoroczne święta Bożego Narodzenia blisko 1615 zł (w 2016 r. było to 1476 zł) – wynika z badania MilleŚwięta, przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie Banku Millennium. Szacowane łączne wydatki polskich gospodarstw domowych na święta Bożego Narodzenia 2017 wynoszą prawie 22 mld zł. Oznacza to wzrost o 1,9 mld zł (9,3 proc.) w stosunku do 2016 r.

Wino musujące i szampany spośród całej kategorii win, do której należą również wina stołowe, wina deserowe, wermuty oraz napoje winopodobne, wyróżniają się największą sezonowością sprzedaży – w 2017 r. w sklepach małoformatowych do 300 mkw blisko 30% sprzedaży wolumenu przypadło na grudzień (szczególnie na tydzień poprzedzający zabawę sylwestrową). 

Konserwy rybne nie są hitem rynkowym, ale ich sprzedaż utrzymuje się na stabilnym poziomie. Polacy pozostają w swoich decyzjach zakupowych w tym segmencie tradycyjni. Dane o sprzedaży opracowało Centrum Monitorowania Rynku.

Siła nabywcza mieszkańców Polski per capita wyniosła w 2017 r. 6 710 euro (28 591 zł), według badania GfK „Purchasing Power Europe 2017”. W rankingu krajów europejskich Polska zajęła podobnie jak w ubiegłym roku 29 miejsce. 

Polacy pozytywnie oceniają sytuację gospodarczą w kraju. Niskie bezrobocie, rosnące płace i polepszające się pakiet socjalny powodują, że Polacy są największymi optymistami w regionie – informuje Dziennik Gazeta Prawna.

Dla wielu obszarów gospodarki szczególnie odczuwalny jest brak dostępności wykwalifikowanych pracowników operacyjnych. Ich pozyskanie staje się naglącym wyzwaniem branży FMCG, gdyż problem zapewnienia odpowiedniej siły roboczej w dłuższej perspektywie może przyczynić się do zahamowania jej rozwoju. Te i inne informacje można wyczytać w raporcie „Rynek pracy w Polsce – jak wygrać trwającą rewolucję?” opracowanym przez Związek Pracodawców ECR.

Ostatnie zmiany w sektorze zakupów spowodowały, że konsumentom oferuje się szybką i tanią dostawę, spersonalizowane i nieoczekiwane korzyści w ramach usług subskrypcyjnych, łatwość automatycznego uzupełniania zapasów zużywających się produktów oraz możliwość prostej synchronizacji danych z inteligentnymi sprzętami domowymi. O tym, jak rozwój technologii może pomóc detalistom, można przeczytać w raporcie „Globalne trendy na rynku żywności i napojów w 2018 r.” przygotowanym przez Mintel.

Według danych publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny przeciętny Polak zarobił w październiku tego roku ponad 4,5 tys. zł brutto. Wartość ta regularnie podnosi się w ujęciu miesięcznym, jednak zupełnie inaczej wyglądają dane zawarte w badaniu struktury wynagrodzeń. Wynika z niego, że najczęściej Polacy zarabiają mniej niż połowę średniej krajowej.

Strony

X