badanie handlu

Eksperci ASM Sales Force Agency już po raz dziesiąty przeprowadzili badanie cen przykładowego koszyka zakupowego, czyli zestawienia najpopularniejszych produktów FMCG kupowanych przez Polaków. Grudzień nie przyniósł odczuwalnych zmian uśrednionych cen podstawowych produktów FMCG. Zmniejszył się rozdźwięk cenowy między kanałami sprzedaży online i offline (zakupy w sieci potaniały, a w sklepach stacjonarnych zdrożały). Jednakże skali kwartalnej rozstrzał cen online vs. offline wzrósł z 10% do ponad 15% (Q3 vs. Q4).

Listopad przyniósł spadek cen podstawowych produktów FMCG. Najdroższym sklepem stacjonarnym w listopadzie był E.Leclerc, a najtańszym, podobnie jak przed miesiącem, Auchan. Najdroższym kanałem sprzedaży pozostaje e-grocery – wynika z nowego raportu koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency.

Najpopularniejszym miejscem robienia przedświątecznych zakupów są wciąż sklepy stacjonarne, z których skorzysta połowa Polaków. W tym roku zostawimy w nich ponad 1000 zł – wynika z badania firmy doradczej Deloitte „Zakupy świąteczne 2019”.

ASM Sales Force Agency przedstawia ósmy raport porównawczy przeciętnego koszyka zakupowego Polaków. Przeanalizowano ceny podstawowych produktów FMCG, m.in. mleka, parówek, dżemu, pasty do zębów itp. w stacjonarnych i wirtualnych kanałach sprzedaży oraz w tzw. hybrydach (czyli sieciach sprzedających zarówno w sklepach, jak i online).

Z badania Monitor Promocji 2019 ARC Rynek i Opinia wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat istotnie zmalała grupa konsumentów kierujących się w swoich zachowaniach zakupowych głównie promocjami. Obecnie najliczniejszy segment konsumentów to pasywni, dla których promocja nie jest wystarczającym powodem do zakupu.

W przeważającej części polskich domów decyzje o tym, co znajdzie się na liście produktów potrzebnych całej rodzinie, podejmuje kobieta. Panie, zdecydowanie częściej niż panowie, biorą na siebie również odpowiedzialność za robienie zakupów. To cenna wskazówka dla marketerów, którzy chcąc trafić z informacjami o danych produktach, czy usługach powinni odpowiednio dopasować przekaz reklamowy do grupy odbiorczej.

Zwyczaje zakupowe Polaków zmieniają się, zakupy ulegają rozdrobnieniu – kupujemy częściej, ale mniej niż kiedyś. Nierzadko to konkretny produkt decyduje o wyborze sklepu, ponieważ podstawowe zakupy można zrobić wszędzie – wynika z badań ALDI przeprowadzonych przed wprowadzeniem nowej strategii komunikacji marki.

Bez względu na sezon, zakupy są najczęściej planowane w niedziele oraz w poniedziałki. Najrzadziej zdarza się to w piątki i w soboty. Gazetki sieci dyskontowych zwyciężają na etapie planowania wizyt w sklepach, co w dużej mierze związane jest z dużą częstotliwością ich ukazywania się.

Prawie połowa badanych zabiera paragony podczas finalizowania zakupów. Najbardziej aktywni pod tym względem są klienci dyskontów – 80%, a nieco mniej – kupujący w hipermarketach – 65%. Dalej w rankingu są konsumenci zaopatrujący się w sieciach typu convenience – 25%. A na końcu są osoby chodzące do supermarketów – 16%. Głównym celem ww. działania jest chęć sprawdzenia cen określonych towarów.

Przekąski to niemal stały element codziennego jadłospisu standardowego Polaka. Sięga się po nie w sytuacjach towarzyskich, w chwilach pośpiechu czy niedużego głodu. Polacy swoimi wyborami odczarowują mit niezdrowej przekąski – w czołówce najczęściej wybieranych znalazły się m.in. owoce, warzywa, jogurty, a także orzechy i suszone owoce oraz ziarna.

Strony

X