badanie opinii

Akronim LGBT+ obejmuje osoby o tożsamościach płciowych i orientacjach seksualnych innych niż heteroseksualne osoby, które identyfikują się ze swoją płcią biologiczną. Nawyki oraz styl życia konsumentów LGBT+ różni się od konsumentów heteronormatywnych. Osoby LGBT+ zwracają większą uwagę na zdrowe żywienie, cenią sobie wygodę i jakość – wynika z analizy Nielsena.

„Monitor sieci handlowych” realizowany przez instytut ARC Rynek i Opinia wykazał, że polscy konsumenci mają duże rozeznanie na rynku handlu detalicznego. Każdy rodzaj sklepu ceniony jest za inny aspekt. Hipermarkety preferowane są w przypadku dużych zakupów spożywczo-przemysłowych, natomiast pod względem jakości obsługi bezkonkurencyjne są niewielkie sklepy osiedlowe.

Większość Polaków jest gotowa udostępniać swoje dane biometryczne, żeby szybciej robić zakupy.

Rośnie odsetek osób używających aplikacji mobilnych programów lojalnościowych. Obecnie z aplikacji korzysta 60% uczestników takich programów. Największą zaletą zdaniem użytkowników jest brak konieczności posiadania karty plastikowej, a najczęściej wykorzystywaną funkcją – sprawdzanie aktualnych promocji – wynika z Monitora Programów Lojalnościowych ARC Rynek i Opinia.

Łącznie 56% badanych nie chciałoby dostawać propozycji zakupowych dostosowanych do ich potrzeb. Więcej mężczyzn niż kobiet nie jest zainteresowanych taką możliwością. Najbardziej przekonane są do niej osoby w wieku 35-44 lata. Mieszkańcy największych polskich miast najczęściej wyrażają zdecydowane „tak” lub „nie”. Szczególny entuzjazm wobec tego udogodnienia wykazują klienci robiący zakupy w sposób impulsywny i emocjonalny.

Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi, a co za tym idzie – wymagający. Niska cena, która dotychczas była decydującym czynnikiem zakupowym, dla większości nie jest już wystarczająca i kluczowa. Tak wynika z raportu „Różnorodność rynkowa w czasach nowego konsumenta” przygotowanego przez MAM.

Bardziej zasobny portfel polskich konsumentów widać na talerzu. Przyczynia się ku temu coraz większa dbałość o zdrowie, a co za tym idzie, sięganie po zdrowsze i przez to często droższe produkty.  Wielu konsumentów zaczyna śniadanie od nabiału. W ostatnich dwóch latach obserwujemy dynamiczny wzrost sprzedaży produktów bez laktozy. Chętniej też sięga się po bio jogurty. Piramidę żywienia polskiego konsumenta opisał ekspert z Nielsena.

Status związku wpływa na decyzje zakupowe i towarzystwo, w jakim Polacy robią zakupy spożywcze. Samotni Polacy, zwłaszcza mężczyźni, chętnie korzystają z listy zakupów, co pozwala im kontrolować budżet i opierać się promocjom. Z kolei pary wolą kupować razem. Tylko jedna na cztery robi zakupy oddzielnie, twierdząc, że tak jest sprawniej lub wygodniej.

Rosnąca konsumpcja dań gotowych sprawia, że producenci żywności konsekwentnie rozbudowują swoją ofertę, a na sklepowych półkach można już znaleźć niemal nieograniczony wybór produktów z segmentu convenience. Dotyczy to zarówno dużych sieci, jak i mniejszych punktów sprzedaży, a także stacji benzynowych.

Polacy są w ścisłej czołówce jeśli chodzi o wykorzystanie nowoczesnych technologii w sklepach stacjonarnych. Coraz więcej osób korzysta z samoobsługowych kas oraz skanerów QR.

Strony

X

Przeczytaj również