badanie rynku

Główny Urząd Statystyczny podsumował wydatki Polaków w ubiegłym roku. Sukcesywnie wydawane jest coraz więcej pieniędzy. W 2017 r. zanotowano wzrost o 6,7% w stosunku do 2016 r. Zwiększyły się wydatki na żywność, napoje bezalkoholowe, alkohol i papierosy.

Z raportu „E-commerce w Polsce”  opracowanego przez Gemius wynika, że tylko 36% Polaków potrafi wymienić jakikolwiek serwis internetowy sprzedający artykuły spożywcze. Często internet wykorzystywany jest natomiast do poszukiwania informacji o produktach kupowanych później w sklepach tradycyjnych.

Polscy konsumenci coraz częściej sięgają po alkohole klasy premium. Tanie piwo ustępuje miejsca drogiej whisky. Klienci doceniają także wódki smakowe i brokatowe wina.

Analitycy Haitong Bank przeprowadzili coroczną analizę kondycji branży detalicznej w Polsce. Nastroje na tym rynku były nieco mniej optymistyczne niż rok temu, spowodowane to było głównie niepewnością związaną z konsekwencjami wprowadzonego zakazu handlu w niedzielę.

Konsumenci nigdy nie byli tak świadomi i wymagający. Oczekują, że producenci wyeliminują z żywności wszelkie niekorzystne składniki bez uszczerbku dla jej walorów smakowych. Szukają pełnych informacji o produkcie włącznie z danymi o miejscu jego wytworzenia, pozyskiwaniu składników czy procesach produkcyjnych. Przykładają wagę do tego, czy na pewno produkcja odbywa się z poszanowaniem zasad etyki. Chętnie także przyglądają się propozycjom, które są dopasowane do ich stylu życia, pracy, indywidualnej diety czy nawet nastroju.

W przeciwieństwie do naszych zachodnich sąsiadów nie lubimy robić zakupów na zapas, chociaż niedziele bez handlu powoli nas do tego zmuszają. Zamiast tego wolimy wybrać się do sklepu nawet 360 razy w roku. Śledzimy obowiązujące trendy na rynku spożywczym, ale nie tak łatwo im ulegamy.

W okresie pierwszych trzech miesięcy br. oddano do użytku 1,1 mln mkw. powierzchni magazynowej. Oznacza to wzrost o 20 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Jednym z głównych motorów napędowych tego sektora okazują się sieci handlowe.

Zwykła reklama to za mało, aby zainteresować ofertą najmłodszych konsumentów. Najważniejsze jest prowadzenie  z nimi stałego dialogu i budowanie wiarygodnego przekazu. W komunikacji do tej grupy zdecydowanie lepiej sprawdzą się influencerzy niż celebryci. Marki muszą być też aktywne i wychodzić do przedstawicieli pokolenia "Z" z produktem, nie czekając aż sami go znajdą. Dobrze sprawdzają się, m.in. samplingi czy cross marketing.

Polacy zmieniają swoje nawyki żywieniowe. Jedzą oni coraz mniej produktów zbożowych oraz ryb. W ciągu ostatnich lat wzrosło natomiast spożycie owoców oraz wody mineralnej. O tym, jak kształtuje się konsumpcja wybranych grup produktów w przeliczeniu na 1 osobę można dowiedzieć się z raportu „Polska w liczbach”, edycja 2017, przygotowanego przez GUS.

Nie maleje zainteresowanie zarządów firm, ekspertów oraz opinii publicznej wpływem zakazu handlu w niedziele na wyniki branży handlowej i usługowej. Aby odpowiedzieć na rosnącą potrzebę oparcia decyzji o rzetelne i sprawdzone informacje, Retail Institute opublikował dane dotyczące wyników odwiedzalności centrów handlowych za okres od 1 stycznia do 20 maja 2018 r. oraz podsumowujący wyniki z 11 tygodni obowiązywania nowych regulacji prawnych, tj. od 5 marca do 20 maja 2018 r.

Strony

X