branża piwowarska

W 2018 r. na rynku pojawiło się aż 2013 nowych piw kraftowych. Otworzono również 68 nowych browarów, w tym 35 stacjonarnych i 33 kontraktowe. To wyniki lepsze od tych zanotowanych w 2017 r.

Produkcja piwa w 2018 r. wzrośnie o 2,7% w stosunku rocznym, osiągając wartość 41,5 mln hl – oceniają analitycy Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w raporcie rynkowym.

Zaanonsowany we wrześniu przez Grupę Carlsberg rewolucyjny Snak Pack zwyciężył w kategorii Best CSR/Sustainability Initiative. Jury tegorocznej edycji konkursu World Beverage Innovation Awards podkreśliło, że innowacja Carlsberga to długo oczekiwane, mądre i inspirujące rozwiązanie dla problemu zagrożenia środowiska.

Od wstąpienia do Unii Europejskiej polski eksport piwa zwiększył się o przeszło 340%. Z kolei producenci kosmetyków informują o wzroście eksportu o 16% rocznie. Podczas debaty na Kongresie 590 w Jasionce koło Rzeszowa przedstawiciele obu branż podkreślali, że jest to dobry moment na budowanie na całym świecie rozpoznawalności produktów wyprodukowanych w Polsce.

Autor: PAP/M.Kmieciński

Znak promujący polskie marki piwa: „Proudly made in Poland” został zaprezentowany wspólnie przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie oraz Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH) podczas Kongresu 590 w Jasionce koło Rzeszowa.

W trzecim kwartale 2018 r. skonsolidowane przychody netto Grupy Kapitałowej Żywiec wzrosły o 2% w stosunku do trzeciego kwartału ubiegłego roku i wyniosły 959 mln zł (2017 r. – 940 mln zł). Skonsolidowany zysk operacyjny wyniósł 142 mln zł wobec 126 mln w 2017 r. Łącznie za trzy kwartały 2018 r. przychody netto wyniosły 2,601 mln zł, co oznacza wzrost o 3% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Skonsolidowany zysk operacyjny za trzy kwartały 2018 r. wyniósł 318 mln zł wobec 300 mln zł w ubiegłym roku.

Naukowcy ostrzegają, że zmiany klimatyczne mogą doprowadzić do anomalii pogodowych, które wpłyną na zbiory jęczmienia i wzrost cen piwa na światowym rynku. Największe podwyżki przewiduje się m.in. w Irlandii i Polsce.

Branża piwowarska to jedyny sektor w dziedzinie produkcji napojów, gdzie konsumenci w dużej skali mogą oddawać butelki zwrotne do ponownego napełnienia. Dla Grupy Żywiec piwo w opakowaniach zwrotnych to ponad połowa sprzedaży, a jednak wciąż 7% butelek nie znajduje drogi powrotnej do browaru, kończąc swoje życie na wysypiskach śmieci. To dlatego, że… aż połowa konsumentów piwa nie odnosi butelek zwrotnych do sklepów.

W marcu br. weszły w życie przepisy znowelizowanego rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Zakładały one, że browary produkujące poniżej 200 tys. hektolitrów piwa miały płacić o połowę niższą akcyzę. Wcześniej obciążenia podatkowe uzależnione były od wielkości sprzedaży. Nowe przepisy uderzają jednak w browary rozlewające piwa do butelek na zlecenie innych firm.

Polska jest w europejskiej czołówce zarówno pod względem produkcji, jak i konsumpcji piwa, która od kilku lat utrzymuje się na stabilnym poziomie ok. 98–99 litrów rocznie w przeliczeniu na mieszkańca. Rośnie za to produkcja, która w 2017 r. sięgnęła blisko 41 mln hektolitrów.

Strony

X