branża piwowarska

Naukowcy ostrzegają, że zmiany klimatyczne mogą doprowadzić do anomalii pogodowych, które wpłyną na zbiory jęczmienia i wzrost cen piwa na światowym rynku. Największe podwyżki przewiduje się m.in. w Irlandii i Polsce.

Branża piwowarska to jedyny sektor w dziedzinie produkcji napojów, gdzie konsumenci w dużej skali mogą oddawać butelki zwrotne do ponownego napełnienia. Dla Grupy Żywiec piwo w opakowaniach zwrotnych to ponad połowa sprzedaży, a jednak wciąż 7% butelek nie znajduje drogi powrotnej do browaru, kończąc swoje życie na wysypiskach śmieci. To dlatego, że… aż połowa konsumentów piwa nie odnosi butelek zwrotnych do sklepów.

W marcu br. weszły w życie przepisy znowelizowanego rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Zakładały one, że browary produkujące poniżej 200 tys. hektolitrów piwa miały płacić o połowę niższą akcyzę. Wcześniej obciążenia podatkowe uzależnione były od wielkości sprzedaży. Nowe przepisy uderzają jednak w browary rozlewające piwa do butelek na zlecenie innych firm.

Polska jest w europejskiej czołówce zarówno pod względem produkcji, jak i konsumpcji piwa, która od kilku lat utrzymuje się na stabilnym poziomie ok. 98–99 litrów rocznie w przeliczeniu na mieszkańca. Rośnie za to produkcja, która w 2017 r. sięgnęła blisko 41 mln hektolitrów.

Średnia cena butelki piwa wynosi 2,76 zł. Oznacza to najniższą cenę od 2008 r. Wobec rosnących płac, przeciętny konsument może pozwolić sobie na zakup coraz większej liczby butelek złocistego trunku. Spożycie utrzymuje się jednak na stałym poziomie.

Co roku w pierwszy piątek sierpnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Piwa i Piwowara. Jego inicjatorami są dwaj Amerykanie z San Francisco – Jesse Avshalomov i Evan Hamilton.

Grupa Kapitałowa Żywiec S.A. opublikowała półroczne wyniki finansowe. W pierwszej połowie 2018 r. Spółka sprzedała 5,6 mln hektolitrów piwa, podobnie jak w analogicznym okresie 2017 r. Przychody ze sprzedaży wyniosły 1151 mln zł, co oznacza wzrost o 5% w porównaniu do pierwszego półrocza 2017 r. Skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej Grupy w pierwszej połowie 2018 r. wyniósł 176 mln zł w porównaniu z kwotą 174 mln zł w analogicznym okresie 2017 r., co stanowi wzrost o 1,2%.

Znaki „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” i „W ciąży nie piję alkoholu” są bardziej widoczne i lepiej rozpoznawalne przez społeczeństwo niż obowiązkowe ostrzeżenia zdrowotne – wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar/Millward Brown.

Jak to się dzieje, że te same piwa mają różne ceny w dyskontach i małopowierzchniowych sklepach? Dlaczego niektórych piw znanych z hipermarketu nie kupimy w sklepie osiedlowym? Zwykle decyduje o tym polityka dystrybucyjna i cenowa producentów piwa i nierówne traktowanie przez nich różnych formatów sklepów. Dlatego Grupa Eurocash, wraz z partnerem strategicznym Polską Izbą Handlu, przygotowała kolejną edycję rankingu największych browarów w Polsce, oceniając, czy realizowane przez nie strategie nie pomniejszają znaczenia niezależnego handlu.

Piwo jest zdecydowanie największą spożywczą kategorią FMCG w Polsce – roczna wartość sprzedaży piwa w Polsce to ponad 15,5 mld PLN. Piwo sprzedaje się najlepiej, gdy za oknem świeci słońce a temperatura jest wysoka. Dodatkowo, w sprzedaży zwykle pomaga duża impreza sportowa, nawet, jeśli nie odbywa się ona w Polsce.

Strony

X