branża winiarska

Na dniach zapadną wiążące decyzje w sprawie projektu podwyżki akcyzy na alkohol. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, jako organizacja reprezentująca branżę, wyraża zdecydowany protest wobec projektu tej ustawy. Zgodnie z proponowanymi zmianami akcyza ma wzrosnąć o 10%. Z punktu widzenia branży ta sytuacja jest dużym zaskoczeniem i zagrożeniem dla funkcjonowania przedsiębiorstw.

W 2018 r. znacząco wzrosła wartość napojów winiarskich wywożonych z Polski. Tak wynika z danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej dotyczących eksportu wyrobów alkoholowych. Jak tłumaczą eksperci zrzeszeni w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, to efekt wyższej jakości eksportowanych wyrobów. Ta sytuacja  jest odzwierciedleniem tego, co dzieje się aktualnie w branży winiarskiej – wyroby tanie, niskiej jakości, odchodzą do historii.

Napoje alkoholowe na bazie wina, wino z dodatkiem soku lub owoców – to tylko niektóre z nowości przygotowanych przez branżę winiarską. Eksperci z największych firm zrzeszonych w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa zgodnie przyznają, że innowacyjność to jeden z najmocniejszych ostatnio trendów. Czy tradycyjne wino gronowe może być zatem spokojne o swoją pozycję?

Włochy, Hiszpania, Bułgaria – to kraje, z których w ubiegłym roku sprowadziliśmy do Polski najwięcej wina. Tak wynika z najnowszych danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej dotyczących importu wyrobów alkoholowych. Jak tłumaczą dystrybutorzy zrzeszeni w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, Polacy doceniają smak tych trunków oraz przystępne ceny.

Przedstawiciele branży winiarskiej przyznają, że w związku z rosnącą świadomością konsumentów, wina oraz inne napoje winiarskie, pochodzące z certyfikowanych upraw ekologicznych, posiadają duży potencjał rynkowy. Obecnie niemal każdy liczący się dystrybutor posiada w swoim portfolio ofertę produktów „eko”. Wina organiczne to aktualnie jeden z głównych światowych trendów.

Polacy nie tylko piją coraz więcej wina, ale i coraz bardziej doceniają jego jakość, chętniej sięgają po produkty z wyższej półki, bardziej luksusowe, a więc droższe – oceniają eksperci zrzeszeni w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarska. Członkowie ZP PRW to największe w Polsce przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją, importem i dystrybucją win i napojów winiarskich.

Import wina do Polski systematycznie rośnie. W ciągu zaledwie kilku lat jego wartość niemal się podwoiła. Wśród dostawców wina dominują Włochy – w 2018 r. wyeksportowali do Polski wina za blisko 65 mln euro. Większość stanowią gatunki czerwone, a co trzecia butelka to wino musujące, zwłaszcza prosecco. Polacy coraz chętniej sięgają po te z wyższej półki. O ile sprzedaż segmentu ekonomicznego stoi w miejscu, o tyle wina premium notują nawet 20% wzrost sprzedaży.

Sprzedaż wina w ubiegłym roku rosła w tempie 7%. Najwięcej zyskały prosecco oraz cava. Klienci coraz częściej zainteresowani są także winami rodzimej produkcji. Największą barierą dynamiczniejszego rozwoju pozostaje jednak wysoka cena.

Wina brokatowe zyskują coraz większą popularność wśród konsumentów. Według danych CMR ich sprzedaż w grudniu 2018 r. wzrosła w stosunku rocznym o 70%. Wynika to w dużej mierze ze wzrostu zainteresowania producentów tym trunkiem, co skutkuje obniżką cen.

Na świecie wypija się rocznie 370 mln butelek prosecco – białego wina musującego produkowanego w regionach Wenecji Euganejskiej i Friuli-Wenecji Julijskiej. Wzrost produkcji powoduje jednak erozję gleby. Badania Uniwersystetu Padwy wykazały, że uprawa winogron jest zbyt inwazyjna.

Strony

X