Długi handlu detalicznego rosną wolniej

Detal/Hurt

Długi handlu detalicznego rosną wolniej

09 października 2020

Mimo koronawirusa zaległości handlu detalicznego rosły w tym roku wolniej niż w poprzednim. Jak wskazał PAP prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, sytuacja przedsiębiorców z sektora e-handlu polepszyła się. – Przyrost zaległości firm handlujących w internecie i wysyłkowo w pierwszej połowie roku znacząco wyhamował – zaznaczył.

Z rocznej dynamiki przyrostu zaległości w 2019 r. czterokrotnie wyższej niż w całym handlu detalicznym, w tym roku przyrost spowolnił do ok. 10 proc. i jest zbliżony do zmiany notowanej dla wszystkich firm handlu detalicznego, która wynosi 8,3 proc.

Jakie zaległości?

Dodał, że rosnącą rolę e-handlu widać też po kwocie zaległości. Jak wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, z sumą 268,3 mln zł plasuje się za sklepami sprzedającymi żywność, napoje i wyroby tytoniowe, których zaległości przekraczają 628 mln zł. Na trzecim miejscu znalazły się sklepy niewyspecjalizowane z 173,2 mln zł przeterminowanych zobowiązań wobec partnerów biznesowych i banków. Łącznie zaległości handlu detalicznego (z pominięciem sprzedaży pojazdów) przekroczyły na koniec lipca 2,5 mld zł, po tym jak od grudnia wzrosły o ponad 192 mln zł.
Eksperci wskazali, że udział niesolidnych płatników w grupie firm e-commerce utrzymuje się w granicach 4,8 proc. Nie odbiega to od wskazań dla handlu detalicznego (4,52 proc.). Zwrócili uwagę, że tempo zadłużania się e-handlu mocno wyhamowało w tym roku i kanały internetowe zbliżyły się pod tym względem do tradycyjnych.
Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że przyrost zadłużenia e-commerce wyniósł między grudniem 2019 r. a lipcem tego roku 9,7 proc., podczas gdy między grudniem 2018 r. a grudniem 2019 r. wzrost ten sięgał 60,7 proc. W tych samych przedziałach czasowych wszystkie firmy zajmujące się handlem detalicznym także ograniczyły narastanie swoich zobowiązań, ale ta zmiana nie jest już aż tak wyraźna – z 15,8 proc. do 8,3 proc.

Niezły wynik

Halina Kochalska z BIG InfoMonitor podkreśliła, że niespełna 10 proc. wzrost zadłużenia w e-handlu to niezły wynik. Jednocześnie zwróciła uwagę, że sklepom, do których chodzimy najczęściej, czyli placówkom zajmującym się sprzedażą detaliczną żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, od grudnia 2019 r. do lipca tego roku udało się nawet zmniejszyć kwotę zaległości o 1,4 proc., po tym jak w ub.r. notowały 17-proc. wzrost.

źródło: „Puls Biznesu”
oprac.: EW