eksport żywności

Według danych Eurostatu z Polski do USA w okresie lipiec 2018- marzec 2019 wyeksportowano 18 tys. t mrożonek warzywnych (+13,6% rok do roku), tj. o 86% więcej w relacji do sezonu 2015/2016. Dodatkowo wzrosła istotnie sprzedaż do Kanady – w analogicznym okresie 2,1- krotnie, do 7,8 tys. t.

Sekretarz stanu Szymon Giżyński spotkał się z prezesem Forum Indyjskich Importerów Żywności (FIFI) Amitem Lohani. Spotkanie zostało poświęcone kwestiom rozwoju eksportu polskiej żywności na rynek indyjski. Wiceminister Giżyński wskazał na czołową pozycję zajmowaną przez Polskę w produkcji wielu kategorii produktów żywnościowych, jak również dążenie do osiągnięcia ich najwyższej jakości, co znajduje uznanie na wymagających rynkach.

Eksport towarów żywnościowych do Wielkiej Brytanii w 2018 r. wzrósł o 4% w stosunku rocznym i osiągnął wartość ok. 2,7 mld euro. Największy udział w przychodach osiągnęło mięso, wyroby cukiernicze, wyroby tytoniowe oraz przetwory zbożowo-mączne – wynika z danych Biura Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR).

Mięsa, zupy i słodkie wypieki to dania kuchni polskiej, na które są gotowi skusić się Włosi. Polacy za to wciąż lubują się w pizzy, sałatce caprese czy makaronach i coraz częściej używają do ich przygotowania oryginalnych produktów sprowadzanych z Półwyspu Apenińskiego. Wymiana handlowa produktów spożywczych między Polską a Włochami rośnie.

Zgodnie z danymi Eurostatu polski eksport żywności do Czech w ostatnich latach rośnie wyraźnie wolniej niż do pozostałych krajów unijnych. Jednocześnie niepełne dane za 2018 r. wskazują, że Czechy wypadły z pierwszej piątki największych importerów polskiej żywności, podczas gdy jeszcze w 2016 r. zajmowały trzecie miejsce. Przedmiotem poniższej analizy jest próba ustalenia przyczyn gorszych wyników polskich eksporterów artykułów rolno spożywczych na czeskim rynku.

W 2018 r. eksport pszenicy z Polski zmniejszył się o 36% do 1,79 mln t. W dużej mierze za spadki odpowiedzialna była mniejsza sprzedaż do Egiptu i Nigerii (odpowiednio o 66% do 99,3 tys. t i 86% do 34 tys. t). Istotnym czynnikiem w tym przypadku był wzrost konkurencji ze strony z Rosji w krajach afrykańskich, odbijającej się na eksporcie tego zboża nie tylko z Polski, ale z całej UE.

Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, wartość polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych w 2018 r. zwiększyła się do 29,3 mld EUR wobec 27,8 mld w analogicznym okresie 2017 r. (+5,3% rok do roku). Z kolei wartość importu wzrosła do 19,8 mld EUR wobec 19,3 mld (+2,7%).

Popyt eksportowy na unijne sery wzrasta, głównie dotyczy to jednak Japonii. Zgodnie z danymi Eurostatu od stycznia do listopada 2018 r. wyeksportowano z Unii Europejskiej 769 tys. t serów, co stanowiło rekordowy wolumen +1% rok do roku.

Wartość eksportu polskiej żywności za 2018 r. znacznie przekroczy 29 mld euro, co będzie najlepszym wynikiem w dotychczasowej historii. Polscy producenci, aby rozwijać się na zagranicznych rynkach, muszą cały czas utrzymywać wysoką jakość i konkurencyjną cenę. Istotna jest przy tym odpowiedzialna produkcja, którą wymuszają oczekiwania konsumentów. Zdrową żywność przynajmniej raz w tygodniu kupuje już 40% Polaków – wynika z badań przeprowadzonych przez MANDS.

Wraz ze zmianą przepisów Amerykańskiej Agencji ds. Żywności i Leków (FDA) każdy producent eksportujący żywność na rynek USA podlega obowiązkowi rejestracji w FDA. Musi tym samym spełniać szereg nowych wymagań formalnych w kwestii bezpieczeństwa żywności, metodyki identyfikowania i oceny zagrożeń. Obecnie rodzi to szereg nieporozumień między USA a Unią Europejską, których systemy i standardy są odmienne.

Strony

X