Maciej Szturemski, Prezes Zarządu Małpka S.A.

Wywiady

Maciej Szturemski, Prezes Zarządu Małpka S.A.

STWORZYLIŚMY NOWĄ JAKOŚĆ, KTÓRA PRZEKONUJE KLIENTÓW

Jacek Ratajczak: W całej Polsce działa już ponad 100 sklepów Małpka Express. Sieć chce być alternatywną konkurencją dla graczy działających w formacie convenience. Dlaczego zdecydowaliście się na wybór tego właśnie formatu?

Maciej Szturemski: Naszym podstawowym celem było stworzenie marki sklepów małego i średniego formatu, unikalnej na polskim rynku handlowym. Chcieliśmy stworzyć nowoczesny polski koncept,  który pozwoli nam wykorzystać rozwiązania z powodzeniem stosowane przez zachodnie sieci handlowe. Format convenience idealnie nadawał się do tego profilu. Obecnie jest to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi rynku detalicznego. Szczególnie w ostatnich miesiącach dało się zauważyć, że pomimo słabnącej koniunktury na rynku, sektor convenience nadal dynamicznie rośnie i niemal wszystkie większe sieci handlowe dostrzegają szansę w sklepach małopowierzchniowych. Wśród podobnych, konkurencyjnych formatów Małpkę Express wyróżnia fakt, że tworzy ją firma o polskich korzeniach wspierana przez fundusze inwestycyjne. Nie boimy się wprowadzania nowych rozwiązań takich, jak bezpłatny dostęp do Internetu czy strefa kawiarniana. Wielu klientów przychodzi do Małpki Express po to, żeby skorzystać z darmowego dostępu do wi-fi, przy okazji zamawiając kawę lub hot doga i kupując kilka produktów z podstawowego asortymentu placówki. Dzięki temu jesteśmy w stanie wyróżnić się od konkurencji i stworzyć nową jakość, która przekonuje klientów.

Otwieracie sklepy przy głównych ulicach i na terenach osiedli mieszkaniowych. Czy taka strategia ma na celu zminimalizowanie ryzyka?

Strategia ekspansji w lokalizacjach high street jest nieodłączną cechą formatu convenience i jednym z najważniejszych warunków sukcesu dla większości sieci sklepów małopowierzchniowych. To właśnie dzięki dogodnej lokalizacji, blisko klienta, małe placówki mogą wciąż rywalizować z dyskontami czy super- i hipermarketami. Dlatego w tym przypadku nie chodzi tylko o minimalizację ryzyka. Dobra lokalizacja jest warunkiem koniecznym, często decydującym o być albo nie być dla sieci convenience. Zasięg oddziaływania każdej Małpki Express wynosi ok. 800 m i jest to obszar zamieszkany przez minimum 5000 osób. Parametry te dotyczą w równym stopniu dużych miast, jak i małych miejscowości, w których otwieramy nasze placówki. Dzięki konsekwentnej realizacji tej strategii sklepy Małpka Express otwierane są w miejscach wygodnych dla klientów, blisko ich miejsca zamieszkania. Oczywiście minimalizacja ryzyka jest dla nas równie ważnym elementem. Przekazując placówkę Partnerowi, w pewnym stopniu bierzemy za niego odpowiedzialność. Dlatego przywiązujemy do tego elementu ogromną wagę.

Sklepy Małpka Express prowadzone są na zasadach systemu partnerskiego. Jakie widzi Pan zalety tego rozwiązania w stosunku do klasycznej franczyzy?

Przede wszystkim współpraca z siecią Małpka Express nie wymaga od Partnera wniesienia opłaty licencyjnej stosowanej w systemach franczyzowych, co znacznie zmniejsza koszty rozpoczęcia działalności. Partner Prowadzący Sklep zobowiązany jest jedynie do zakupu kasy fiskalnej oraz pozwolenia na sprzedaż alkoholu. W zamian otrzymuje od firmy Małpka S.A. nowocześnie wyposażoną placówkę handlową, profesjonalne wsparcie techniczne i marketingowe oraz gwarantowane miesięczne wynagrodzenie z dodatkowymi premiami motywacyjnymi. W systemach franczyzowych, po opłaceniu wysokich kosztów licencyjnych, franczyzobiorca często zostaje pozostawiony sam sobie. Partnerzy Małpki Express godzą się na prowadzenie biznesu zgodnie ze ścisłymi zasadami Centrali. Mają mniejszą swobodę decyzji, ale dzięki temu ich działalność wiąże się z mniejszym ryzykiem niepowodzenia.

Jaki jest zatem zakres samodzielności Partnera zarządzającego placówką sieci, w sytuacji, gdy wkład potrzebny do uruchomienia sklepu pod szyldem Małpka Express jest na bardzo niskim poziomie 5000 zł?

Tak, jak wspominałem, Partnerzy prowadzą sklepy Małpka Express w oparciu o doświadczenie ekspertów firmy Małpka S.A. Jeszcze przed rozpoczęciem współpracy, kandydaci przechodzą dedykowany system szkoleń teoretycznych i praktycznych przygotowujących do efektywnego prowadzenia placówki. Po jego ukończeniu podpisują umowę o współpracy partnerskiej ze spółką Małpka S.A., która jasno określa podział obowiązków między Partnerem a Centralą. Partner prowadzi sklep zgodnie z wytycznymi Centrali w kwestiach marketingowych i merchandisingowych. Spółka decyduje też o podstawowym asortymencie placówki. Partner ma natomiast swobodę wyboru określonej gamy świeżych produktów, składających się z nabiału, owoców, warzyw, pieczywa czy surówek i sałatek, decyduje też o zatrudnieniu personelu placówki.

Jak duże jest zainteresowanie podjęciem działalności na proponowanych przez was zasadach? Czy gwarantowane miesięczne wynagrodzenie z dodatkowymi premiami motywacyjnymi wiąże się z osiągnięciem określonego pułapu obrotów?

Gwarantowane miesięczne wynagrodzenie jest pewne dla każdego Partnera i nie wiąże się z żadnym określonym pułapem dochodów. Premie motywacyjne natomiast są formą nagrody dla tych Partnerów, którzy najlepiej radzą sobie z prowadzeniem biznesu pod szyldem Małpka Express. Obecny poziom zainteresowania wśród kandydatów pozwala realizować założone przez nas cele ekspansji. Nie brakuje nam kandydatów, dlatego wciąż jesteśmy w tej komfortowej sytuacji, w której możemy wybierać spośród najlepszych. Wielu Partnerów, z powodu zbyt dużej konkurencji, przychodzi do Małpki Express z innych konceptów handlowych lub decyduje się na adaptację prywatnej działalności handlowej pod naszym szyldem. Mamy nadzieję, że poziom zainteresowania utrzyma się w kolejnych latach, kiedy będziemy otwierać jeszcze więcej sklepów.

W formacie convenience rywalizujecie z Żabką, która również zapowiada dynamiczny rozwój. Czy zatem plan 200 placówek sieci do końca tego roku jest realny i zabezpieczony konkretnymi lokalizacjami pod te sklepy?

Już we wrześniu otworzyliśmy 150. sklep Małpka Express. W ostatnich tygodniach otwieraliśmy 5‑10 Małpek Express tygodniowo. Nad naszą ekspansją pracuje cały sztab doświadczonych ekspertów odpowiedzialnych za wyszukiwanie konkretnych lokali, analizę ofert i możliwości adaptacyjnych. Dlatego już teraz możemy potwierdzić, że plan 200 sklepów do końca roku jest jak najbardziej realny. Rynek convenience w Polsce dopiero się rozwija, dlatego znajdzie się na nim miejsce dla nas i dla Żabki. Sukces odniosą nie tylko gracze, którzy wygrają walkę o najlepsze lokalizacje, ale również ci, którzy będą potrafili zaoferować innowacyjną ofertę, dostosowaną do potrzeb klientów.

Sieć Małpka Express została niedawno przejęta przez spółkę giełdową Czerwona Torebka, która tworzy sieć specjalistycznych pawilonów handlowo- usługowych. Czy to oznacza zmianę w lokalizacjach placówek sieci na ich wyłączną obecność w pasażach handlowych Czerwonej Torebki?

Włączenie Małpka S.A. do grupy kapitałowej Czerwona Torebka jest bardzo istotnym wydarzeniem przede wszystkim ze względu na efekt skali, który pojawia się w ramach grupy oraz ze względu na fakt, iż spółka Czerwona Torebka jest podmiotem notowanym na Giełdzie Papierów Wartościowych. Jeżeli chodzi o strategię ekspansji, to lokalizacje oferowane przez Czerwoną Torebkę są przez nas traktowane jako jedno ze źródeł lokalizacji i podlegają ocenie komitetowej tak samo, jak lokalizacje położone na osiedlach czy głównych arteriach miast.

Dziękuję za rozmowę.