piwo

Polska jest w europejskiej czołówce zarówno pod względem produkcji, jak i konsumpcji piwa, która od kilku lat utrzymuje się na stabilnym poziomie ok. 98–99 litrów rocznie w przeliczeniu na mieszkańca. Rośnie za to produkcja, która w 2017 r. sięgnęła blisko 41 mln hektolitrów.

Średnia cena butelki piwa wynosi 2,76 zł. Oznacza to najniższą cenę od 2008 r. Wobec rosnących płac, przeciętny konsument może pozwolić sobie na zakup coraz większej liczby butelek złocistego trunku. Spożycie utrzymuje się jednak na stałym poziomie.

Piwo jest jedną z najważniejszych kategorii FMCG w sklepach małego formatu (do 300 mkw.). Znajduje się średnio na co czwartym paragonie, generując niecałą 1/5 sprzedaży. Nie dziwi zatem fakt, iż klienci mają ogromną różnorodność wyboru – sklepy oferują cały wachlarz możliwości, bo średnio ok. 70 wariantów, a liczba ta z roku na rok rośnie. Co sezon kuszą również nowościami, głównie w zakresie piw smakowych czy radlerów.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej ma określić definicję piwa, której brak w polskim prawie. Polska wysłała zapytanie do Luksemburga, ze względu na spór sądowy dotyczący wysokości stawki akcyzowej.

Jak to się dzieje, że te same piwa mają różne ceny w dyskontach i małopowierzchniowych sklepach? Dlaczego niektórych piw znanych z hipermarketu nie kupimy w sklepie osiedlowym? Zwykle decyduje o tym polityka dystrybucyjna i cenowa producentów piwa i nierówne traktowanie przez nich różnych formatów sklepów. Dlatego Grupa Eurocash, wraz z partnerem strategicznym Polską Izbą Handlu, przygotowała kolejną edycję rankingu największych browarów w Polsce, oceniając, czy realizowane przez nie strategie nie pomniejszają znaczenia niezależnego handlu.

Piwo jest zdecydowanie największą spożywczą kategorią FMCG w Polsce – roczna wartość sprzedaży piwa w Polsce to ponad 15,5 mld PLN. Piwo sprzedaje się najlepiej, gdy za oknem świeci słońce a temperatura jest wysoka. Dodatkowo, w sprzedaży zwykle pomaga duża impreza sportowa, nawet, jeśli nie odbywa się ona w Polsce.

Pogoda panująca za oknem od kwietnia, w połączniu z odbywającym się w Rosji piłkarskim mundialem to dobre prognostyki dla wzmożonej sprzedaży piwa w tym sezonie. Po słabym 2017 r. producenci muszą walczyć, o jak najwyższe zyski w bieżącym roku.

Średnie ceny piwa w Polsce podczas tegorocznych Mistrzostw Świata w piłce nożnej będą o ok. 0,5 proc. niższe niż w trakcie poprzedniego Mundialu. Ponadto, za kwotę średniego wynagrodzenia w kraju, polski konsument mógłby kupić o 338 butelek „złotego trunku” więcej niż 4 lata temu – wynika z analizy ekspertów Banku BGŻ BNP Paribas.

Ten rok nie zakończy się pomyślnie dla branży alkoholowej. Jak można przeczytać w raporcie IERiGŻ, produkcja piwa i wina będzie mniejsza niż rok wcześniej. Nieznacznie zwiększy się z kolei rynek napojów spirytusowych. 

Piwo to w  sklepach małoformatowych jedna z najważniejszych kategorii – odpowiada za ponad 14% obrotów i można ją znaleźć na co piątym paragonie. Piwo jest też często głównym lub nawet jedynym powodem, dla którego klienci przychodzą do sklepu małoformatowego – 4 na 10 klientów kupujących ten alkohol nie wkłada do koszyka nic więcej. Piwo można kupić w około 90% wszystkich placówek, a półka z tą kategorią stale się rozszerza. 

Strony

X

Przeczytaj również