plastikowe opakowania

Rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów może być w nadchodzących latach największym wyzwaniem dla producentów opakowań w Polsce – twierdzą autorzy raportu „Rewolucja opakowań. Polscy producenci wobec zmian regulacji i preferencji konsumentów” – Santander Bank Polska i SpotData.

Rada Miejska Wałbrzycha w trakcie sesji 30 stycznia, stosunkiem 20 głosów do zera przy trzech głosach wstrzymujących się, przegłosowała uchwałę, która zakazuje posiadania, używania, udostępniania oraz sprzedaży plastikowych produktów jednorazowego użytku na terenie nieruchomości stanowiących własność gminy oraz zakaz sprzedaży oraz udostępniania klientom toreb foliowych na zakupy.

Nestlé dąży do przyspieszenia rozwoju innowacyjnych rozwiązań w zakresie zrównoważonych opakowań. W przypadku plastiku dozwolonego do kontaktu z żywnością firma zainwestuje do 2 mld CHF na przejście z pierwotnych tworzyw sztucznych na takie, które pochodzą z recyklingu.

2-4 mld zł będą musiały przeznaczyć firmy z branży opakowań na dostosowanie się do zmian regulacyjnych związanych z promowaniem gospodarki obiegu zamkniętego, szacują analitycy Santander Bank Polska i SpotData. Wg przygotowanego przez nich raportu, łącznie rozwój branży do 2025 r. będzie wymagał inwestycji na poziomie ok. 20-25 mld zł.

Wyzwania i szanse, jakie stoją przed wszystkimi zainteresowanymi stronami w związku z koniecznością wdrożenia tzw. dyrektywy plastikowej (Single use plastic – SUP) do polskiego systemu prawnego to główny temat spotkania konsultacyjnego, które odbyło się 17 października 2019 r. w Ministerstwie Środowiska. W dyskusji z przedstawicielami branży opakowaniowej uczestniczył wiceminister Sławomir Mazurek.

Nowe unijne regulacje dotyczące recyclingu i gospodarki obiegu zamkniętego wymuszą duże zmiany w sektorze opakowań. Analitycy Santander Bank Polska i Spot Data w raporcie „Rewolucja opakowań. Polscy producenci wobec zmian regulacji i preferencji konsumentów” wskazują, że mimo coraz większego wpływu ekologii na branżę, trendy w konsumpcji sprzyjające wzrostowi popytu na opakowania będą silniejsze od ruchów zachęcających do ograniczenia ich zużycia.

Coraz ostrzejsze wymogi legislacyjne – w tym m.in. unijna strategia na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym i dyrektywa plastikowa – oraz oczekiwania samych konsumentów motywują branżę opakowaniową do kontynuowania proekologicznej polityki. W jej zakres wchodzą m.in. odejście od stosowania plastikowych słomek i ciągła praca nad rozbudową infrastruktury recyklingowej.

X