Płatności bezgotówkowe

Mastercard zaprezentował wyniki badania „Przedsiębiorca w bezgotówkowym świecie”, które dotyczy postaw małych i średnich firm wobec przyjmowania płatności bezgotówkowych. Z badania wyłania się obraz polskiego przedsiębiorcy, który coraz częściej rozumie potrzebę posiadania terminala płatniczego i dostrzega korzyści płynące z akceptacji płatności bezgotówkowych.

Mastercard opublikował wyniki badania  pt. „Mapa Polski bezgotówkowej”, które dotyczy popularności płatności kartą w poszczególnych regionach. Ma ono na celu poznanie, w których częściach kraju płatności bezgotówkowe są najbardziej rozpowszechnione oraz określenie, jaki ma to związek z postawami konsumentów i ich dostępem do terminali płatniczych.

Rozpoczęła się nowa kampania, która ma przypomnieć konsumentom o szerokiej sieci akceptacji płatności bezgotówkowych w Polsce i przekonać ich, że bezgotówkowo mogą łatwo i wygodnie zapłacić za każde, nawet najdrobniejsze zakupy.

Mastercard opublikował najnowsze dane dotyczące popularności transakcji zbliżeniowych. W sierpniu 2018 r. po raz pierwszy udział tego rodzaju płatności we wszystkich transakcjach z użyciem kart Mastercard i Maestro w Polsce przekroczył próg 85%. Z danych wyłania się obraz Polski jako jednego z europejskich liderów technologii bezstykowej. Co więcej, pomimo tak wysokiego poziomu nasycenia, jej popularność nad Wisłą nadal rośnie – w ciągu ostatniego roku liczba transakcji tego typu wzrosła o 38%.

Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP) wskazuje, że obecnie wartość obiegu gotówkowego w Polsce wynosi ponad 200 mld PLN. Obrót gotówkowy generuje jednak koszt w wysokości około 1% PKB. Bezgotówkowe formy płatności przynoszą wymierne korzyści wszystkim uczestnikom obrotu gospodarczego – konsumentom, przedsiębiorcom, a w konsekwencji stają się impulsem do rozwoju całej gospodarki.

W wyniku cyfrowej rewolucji postrzeganie przez klienta procesu płatności zmienia się. Handlowcy mogą bez ograniczeń sprzedawać konsumentom wybrane przez nich usługi i produkty w dowolnym czasie. Coraz częściej transakcje płatnicze są zautomatyzowane i przejrzyste, a klient nie musi martwić się, w jaki sposób zapłaci za usługę.

Aż 50% ankietowanych najczęściej płaci gotówką w placówkach handlowych. Tego rodzaju transakcje odbywają się przede wszystkim na wsiach oraz w małych miastach.

W Polsce działa ponad 600 tys. terminali płatniczych. Do końca bieżącego roku ma pojawić się 100 tys. nowych urządzeń. Wynika to z coraz większej popularności transakcji bezgotówkowych wśród Polaków.

Mastercard poinformował o otrzymaniu od Narodowego Banku Polskiego zgody na podwyższenie do 100 zł limitu płatności zbliżeniowych bez podawania kodu PIN. Organizacja przewiduje, że zmiana ta nastąpi nie wcześniej, niż w II kwartale 2019 r. Dzięki niej posiadacze wydanych w Polsce kart z logo Mastercard lub Maestro otrzymają możliwość płacenia szybko, wygodnie i bezpiecznie, bez konieczności podawania kodu PIN do kwoty 100 zł włącznie.

Sieć stacji paliw Orlen testuje rozwiązanie polegające na płatnościach przy pomocy telefonu komórkowego – Orlen Pay. W tej chwili trwają testy z udziałem pracowników stacji paliw. Docelowo system płatności ma obowiązywać we wszystkich obiektach sieci.

Strony

X

Przeczytaj również