recykling

Żywiec Zdrój ogłosił podczas Szczytu Klimatycznego ONZ w Katowicach (COP24) bezprecedensowe w Polsce zobowiązanie, że już w 2020 r. taka sama ilość plastiku, jaką wprowadzi na rynek zostanie zebrana i poddana recyklingowi. Firma wychodząc z przekonania, że plastik nie może trafiać do środowiska naturalnego, zobowiązuje się do działania na rzecz bardziej efektywnego systemu zbiorki butelek PET i ich recyklingu w Polsce.

PepsiCo określiło cel, w ramach którego udział materiału pochodzącego z recyklingu (rPET) we wszystkich butelkach produkowanych przez firmę na terenie Unii Europejskiej wyniesie 50% do 2030 r. Do 2025 r. PepsiCo zamierza zrealizować cel pośredni na poziomie 45%. Tym samym PepsiCo ponad trzykrotnie zwiększy w swoich opakowaniach ilość obecnie stosowanego materiału pochodzącego z recyklingu, co odpowiada ilości ponad 50 tys. ton  rPET.

Walka z plastikowymi opakowaniami jest coraz częściej poruszanym tematem w polityce oraz w społeczeństwie. Handel detaliczny odgrywa tutaj kluczową rolę. Kaufland będąc tego świadomym podejmuje działania mające na celu ograniczenie zużycia i produkcji opakowań z tworzyw sztucznych.

Aż 95 proc. produktów wytwarzanych przez światową gospodarkę wprowadzanych jest do obiegu w opakowaniu. Tymczasem konsumenci traktują opakowania najczęściej jako odpad. W miarę rozwoju gospodarczego kraju i wzrostu zamożności społeczeństwa rynek opakowań systematycznie się rozwija, co oznacza również większą odpowiedzialność tego sektora wobec środowiska. 

W krajach Unii Europejskiej poziom zbierania butelek PET do ponownego odzysku różni się dość znacznie, np. w Belgii jest to aż 86%, podczas gdy w Bułgarii zaledwie 14%. W Polsce wprowadza się na rynek 200 000 ton PET w postaci butelek. Z tego do ponownego przetworzenia odzyskuje się około 80 000 ton, czyli 40%.

Czterech producentów wody i napojów: Coca-Cola HBC Polska, Nestlé Polska Oddział Nestlé Waters, Pepsi-Cola General Bottlers Poland oraz Żywiec Zdrój rozpoczęło pionierski projekt ponad podziałami, „Działaj z imPETem!”, ukierunkowany na zwiększenie ilości zbieranych i poddawanych recyklingowi butelek PET. Przedsięwzięcie obejmuje m.in. działania edukacyjne i jest realizowane przez Rekopol Organizację Odzysku Opakowań S.A.

Odpowiedzialność producenta za opakowanie nie kończy się na jego wprowadzeniu wraz z produktem na rynek. Czterech wiodących producentów z branży FMCG rozpoczęło pionierski projekt ukierunkowany na zwiększenie zbiórki i recyklingu butelek PET. Działanie to wykracza poza ustawowe obowiązki tych firm.

Do 2025 r. Nestlé planuje wprowadzić opakowania w całości nadające się do recyklingu lub takie, które można by ponownie wykorzystać. W praktyce żadne z opakowań nie trafiłoby na wysypisko śmieci ani nie skończyłoby jako odpad.

Coca-Cola zadeklarowała fundamentalną zmianę swojego podejścia do opakowań. Jej ambicją jest, aby do 2030 r. uzyskać 100 proc. zbiórki i recyklingu tylu opakowań, ile trafia od firmy na rynek.

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra środowiska. Według nowego projektu od 1 stycznia 2018 r. lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego nie będą mogły być oferowane za darmo w punktach sprzedaży. 

Strony

X

Przeczytaj również