soki i napoje

Jesienią br. Ministerstwo Finansów zapowiedziało małą rewolucję w zakresie stawek VAT. Mimo zapewnień, że porządek z VAT nie oznacza ukrytych podwyżek stawek podatkowych, planowane zmiany mogą uderzyć bezpośrednio w polskich producentów. Przykładem zmiany, która z pewnością stanowi coś więcej, niż zwykłe uporządkowanie chaosu w systemie VAT, jest plan kilkukrotnego podniesienia stawki VAT na nektary i napoje zawierające co najmniej 20% soku owocowego lub warzywnego. Zespół ekspertów Instytutu Staszica przygotował swoją opinię, która zostanie zgłoszona w procesie konsultacji społecznych nad projektem ustawy.

Na etapie konsultacji społecznych znajduje się nowa matryca stawek VAT. Po nagłośnieniu przez media kwestii podwyższenia podatku na leki weterynaryjne, władze wycofały się z tego pomysłu. Teraz zwraca się uwagę na podwyżkę VAT-u na napoje zawierające sok oraz mleka pochodzenia roślinnego, jak kokosowe, migdałowe czy sojowe.

Dzieci i młodzież mają dziś spory wybór gorących i zimnych napojów, które mogą wypić podczas śniadania w domu lub zabrać ze sobą do szkoły. Dominują wśród nich produkty idealne dla każdego, niezależnie od wieku i na nich warto oprzeć sklepową ofertę, uzupełniając ją asortymentem kierowanym do konkretnego odbiorcy.

Od 6 kwietnia w Wielkiej Brytanii ma zacząć obowiązywać podatek od napojów o dużej zawartości cukru. Producenci musieli zmienić ich receptury, by nie odbiło się to na cenie produktów.

Wartość polskiego rynku napojów bezalkoholowych w 2016 r. oszacowano na ponad 22 mld zł. Woda butelkowana, soki i nektary, napoje gazowane i inne typy napojów są bardzo ważną częścią naszego przemysłu spożywczego, a w ostatnich 5 latach wartość eksportu wzrosła o ponad 60 proc. Największym odbiorcą napojów produkowanych na terenie Polski są Niemcy. 

Na przestrzeni ostatniego roku rynek soków, nektarów i napojów zmniejszył się o 2,3% do poziomu blisko 1,18 mld zł. 

X