sprzedaż alkoholu

W ubiegłym roku sieci handlowe promowały znacznie mniej tzw. małpek niż rok wcześniej. Różnica wyniosła 14%. Wódki czyste zaliczyły spadek o 26%, a smakowe – o 12%. Wyłącznie spirytusy poszły w górę, tj. o 15%. Biorąc pod uwagę pojemność opakowania, tylko butelki 50 ml odnotowały wzrost, który był na poziomie 140%. Ale ten format ma jeszcze dość znikomy udział w rynku.

Foto: Eurocash

W 2019 r. Polacy wydali na alkohol ponad 36,6 mld zł – wynika z danych firmy Nielsen, które opublikowała „Gazeta Wyborcza”. Wartość ta oznacza nowy rekord w historii badania i zwiększenie ubiegłorocznego wyniku o 2 mld zł.

Ponad 4 mld zł klienci wydadzą na alkohol w okresie świąteczno-prezentowym. 60% podaruje bliskim wino, whisky albo np. brandy. Polacy deklarują największy w Europie wzrost wydatków na święta. 

Do końca stycznia należy złożyć oświadczenie o wartości sprzedaży brutto alkoholu za ubiegły rok oraz wpłacić pierwszą ratę opłaty za korzystanie z zezwolenia. Jak wnioskuje rząd, nowe opłaty mają być nakładane od wartości brutto sprzedaży. Polska Grupa Supermarketów wskazuje na wady nowej ustawy oraz ogromne koszty dla branży.

Ministerstwo zdrowia zamierza wprowadzić zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości. Nowe zapisy mają zakazać sprzedaży alkoholu osobom, które nie okazały dokumentu potwierdzającego wiek.

Władze w Polsce chcą ograniczyć sprzedaż alkoholu zmniejszając liczbę punktów, w których będzie on dostępny oraz wprowadzając zakaz handlu w godzinach nocnych. W przeciwną stronę poszedł rząd fiński liberalizując politykę alkoholową.

Od kilku lat nie wzrasta spożycie alkoholu wśród Polaków. Mimo spadku cen w ostatnim roku, wydaliśmy na alkohol więcej pieniędzy. Wynika to z faktu, że Polacy zaczynają lubować się w droższych trunkach.

X