wino

Rynek wina w Polsce rośnie w tempie około 9% rocznie, a jego wartość w 2018 r. sięgnęła 3,1 mld zł. W sprzedaży tej kategorii produktowej na prowadzenie wychodzą sklepy małoformatowe. Ich udział w tym rynku wynosi już 36%  wobec 25% w 2012 r. Dużą zasługę ma w tym Faktoria Win, którą do sklepów małoformatowych wprowadziła Grupa Eurocash. W jednym ze sklepów spożywczych w Kielcach pojawił się właśnie pięciotysięczny winny regał Faktorii Win.

Import wina do Polski systematycznie rośnie. W ciągu zaledwie kilku lat jego wartość niemal się podwoiła. Wśród dostawców wina dominują Włochy – w 2018 r. wyeksportowali do Polski wina za blisko 65 mln euro. Większość stanowią gatunki czerwone, a co trzecia butelka to wino musujące, zwłaszcza prosecco. Polacy coraz chętniej sięgają po te z wyższej półki. O ile sprzedaż segmentu ekonomicznego stoi w miejscu, o tyle wina premium notują nawet 20% wzrost sprzedaży.

Sprzedaż wina w ubiegłym roku rosła w tempie 7%. Najwięcej zyskały prosecco oraz cava. Klienci coraz częściej zainteresowani są także winami rodzimej produkcji. Największą barierą dynamiczniejszego rozwoju pozostaje jednak wysoka cena.

Jeszcze dekadę temu w Polsce działało 26 producentów wina. Obecnie jest ich już ponad 200, łączna powierzchnia upraw przekroczyła 330 hektarów, a produkcja wina – 5,2 tys. hektolitrów. Polskie wino cenione jest za charakterystyczny smak i kwasowość. Z trunkami europejskimi Polska może konkurować winem lodowym produkowanym z winogron zamarzniętych na krzewach. Zdaniem ekspertów wkrótce Polska może stać się poważną konkurencją dla winiarskich potęg.

Wino produkowane jest w regionach winiarskich, z których zostaje przywiezione przez importerów. Drogę tę przebywa w dwojaki sposób. Może zostać zabutelkowane już na miejscu lub przetransportowane w dużych zbiornikach do kraju, w którym nastąpi rozlew do butelek. Obiegowa opinia mówi, że wina butelkowane w kraju pochodzenia są lepszej jakości, co nie zawsze okazuje się prawdą.

Wino cieszy się rosnącą popularnością. Polscy konsumenci przykładają coraz większą wagę do jego walorów i jakości. Na rynku zdarzają się jednak producenci, którzy wypuszczają podrabiane wina gronowe z dodatkiem wody, cukrów, mieszane z alkoholem czy z dodatkiem ekstraktów z owoców. Do tej pory autentyczność i jakość trunku można było skontrolować wyłącznie w zagranicznych laboratoriach. Od czerwca taką możliwość zapewnia też łódzkie Laboratorium Autentykacji Produktów. Mogą z niego skorzystać nie tylko producenci i importerzy, którzy chcą mieć gwarancję jakości, ale również m.in. UOKiK.

Wczoraj, 11 października 2018 r. została podpisana wieloletnia umowa współpracy pomiędzy firmą Jantoń a Robertem Makłowiczem – znanym podróżnikiem i krytykiem kulinarnym i jego synem Mikołajem Makłowiczem, sommelierem. Na mocy umowy spółka przejmuje działalność operacyjną marek Wino Makłowicz oraz Selekcja Makłowicz i będzie odpowiedzialna za ich rozwój.

Wzrost temperatur sprzyja polskim winnicom. Zmiany klimatyczne powodują, że wydłuża się okres wegetacji, a owoce stają się coraz słodsze. Dalsze zmiany mogą spowodować, że za kilka lat produkcja win może przenieść się w kierunku Europy Północnej.

Jak pokazuje badanie „Polacy w świecie wina”, klientów do sklepów przyciąga bogata oferta. Konsumenci cenią łatwość zakupu tego trunku, dlatego już ponad ¼ Polaków kupuje wino w małym sklepie osiedlowym.

62% Polaków pije wino – wynika z raportu „Polacy w świecie wina 2018” firmy MAKRO Polska. Łącznie wypijamy ponad 400 mln l tego trunku rocznie. Przeważnie za butelkę płacimy do 30 zł. Co ciekawe, często kupujemy ją w małym sklepie osiedlowym.

Strony

X